تصویر روز

سالگرد حملات القاعده به نیویورک و واشنگتن در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱

۲۱  شهریور (سنبله) ۱۴۰۳ – ۱۱ / ۹/ ۲۰۲۴

امروز ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴ سالگرد حملات «القاعده» به نیویورک و واشنگتن در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ می باشد.
نوزده تن از تروریست ‌های وابسته به گروه القاعده چهار هواپیمای مسافربری عازم کالیفرنیا را که از سه فرودگاه مختلف شرق ایالات متحده برخاسته بودند، ربودند. تروریست ‌ها دو فروند از این هواپیماها را به برجهای اصلی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک، ایالت نیویورک، کوبیدند. سومین هواپیما به ضلع غربی ساختمان پنتاگون در آرلینگتون، ویرجینیا، کوبیده شد. هواپیمای چهارم، نزدیک شنکسویل، پنسیلوانیا، سقوط کرد.

واکنش ایالات متحده به این حملات، شروع کارزاری تحت عنوان جنگ با تروریسم از طریق حمله به افغانستان و ساقط کردن طالبانی بود که به تروریست ‌های القاعده پناه دادند. اما پس از دو دهه و بازگشت مجدد طالبان به قدرت، باز شاهد دوری باطل از فعالیت گروه های تروریستی و همکاری طالبان با القاعده هستیم. مهمتر از آن، بسترِ فراهم شده برای بازگشت طالبان از سمتِ همان بازیگری بود که با توجیهِ مبارزه با تروریسم، زمینۀ تهاجم و مداخله خود به افغانستان و منطقه را فراهم نمود. به هر روی امروزه باری دیگر شاهد انتشار اخباری مبنی بر همکاری طالبان با القاعده هستیم. چنانچه اخیرا و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، شبکه تروریستی القاعده به طور سیستماتیک در ساختارهای دولتی طالبان در افغانستان نفوذ کرده است.

این ها همه در حالیست که چندی پیش اخباری منتشر شد مبنی بر آنکه، «احمدضیاء مسعود»، معاون ریاست‌جمهوری دولت حامد کرزی نیز در گفتگویی با مجله «لو پوان» فرانسه تصریح کرد که «حمزه بن لادن»، پسر اسامه بن لادن با دختر «ملا عمر» بنیان‌گذار طالبان عروسی کرده است.
به گزارش وب سایت العین فارسی، احمدضیاء مسعود افزود: «حمزه بن لادن پس از ازدواج با دختر ملا عمر در افغانستان زندگی می‌کند.»
وی همچنین در ادامه با تاکید اینکه در حال حاضر «رهبری طالبان به دست القاعده است» گفته است: «حمزه بن‌لادن، شبکه القاعده را در افغانستان احیا کرده است و روابط نزدیکی با ملا یعقوب، پسر ملا عمر و دیگر رهبران طالبان دارد.» حمزه بن لادن پسر اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده است که پس مرگ پدرش در سال ۲۰۱۱ به عنوان رهبر نوظهور گروه القاعده معرفی شد.
پیش از این، سارا آدامز، افسر سابق سازمان سیا گفته بود که حمزه بن لادن با دختر ملا عمر بنیان‌گذار طالبان عروسی کرده است.
وی توضیح داده بود: «حمزه بن لادن فرزند ۳۵ ساله اسامه بن لادن ۴ بار ازدواج کرده و اولین همسر او دختر ملا عمر بنیان‌گذار طالبان بوده که تنها معامله دوحه با طالبان نبوده و بن لادن‌ها برای دست‌یابی به قدرتی فراتر از قبل با طالبان وصلت کرده‌اند.»
به گفتۀ افسر سابق سازمان سیا، دختر بنیان‌گذار طالبان عروس حمزه بن لادن است. به اعتقاد آدامز، گروه القاعده طی یک برنامه‌ریزی درازمدت به منظور قدرت دادن به حمزه بن لادن برای جانشینی الظواهری رهبر پیشین القاعده، دختر بنیان‌گذار طالبان را به عقده حمزه درآوردند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا