تصویر روز

سیزدهمین سالگرد شهادت استاد برهان الدین ربانی

۲۹ شهریور (سنبله) ۱۴۰۳ – ۱۹ / ۹/ ۲۰۲۴

۲۹ شهریور/سنبله، سیزدهمین سالروز شهادت استاد برهان الدین ربانی، رئیس جمهور اسبق و رئیس شورای عالی صلح افغانستان است که از سوی مقامات پیشین افغانستان نظیر حامد کرزی، عبدالله عبدالله و بسیاری دیگر از شخصیت های سیاسی-اجتماعی و حتی کاربران فضای مجازی گرامی داشته شد. استاد ربانی به رهبر جهاد و مقاومت و شهید صلح افغانستان مشهور بود و گروه ها و شخصیت ‌های سیاسی در دوازدهمین سال روز ترور برهان‌ الدین ربانی، وی را سیاست مدار خیرخواهی توصیف کردند که مخالف سرسخت اندیشه طالبانی بود.
برهان الدین ربانی رئیس جمهور افغانستان طی سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶، که به پروفسور یا استاد ربانی نیز مشهور گردید، شخصیت قابل توجه و برجسته ای بود که حول سیاست ورزی در مقاطع مختلف افغانستان نقش های مهمی ایفا کرد و هرگز از تمایل برای بازگشت به جایگاه قدرت دست نکشید. آخرین نقش او به‌ عنوان رئیس شورای عالی صلح افغانستان بود که توسط حامد کرزی و به منظور میانجیگری مذاکرات با طالبان و سایر گروه‌ های شورشی برعهدۀ وی گذاشته شد. برهان الدین ربانی زاده سال ۱۹۴۰ ميلادي در شهر فيض آباد، مرکز ولايت بدخشان افغانستان بود که در ولایت زادگاهش، بدخشان نیز بزرگ شد. او که استاد حقوق اسلامی در دانشگاه کابل بود و در سال ۱۹۷۱ حزبی اسلام گرا به نام جمعیت اسلامی را تأسیس کرد، راهبر و راهنمایِ دانشجویانی سیاسی مانند احمد شاه مسعود گردید.

برهان الدین ربانی در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱ و در خانه خود به واسطۀ حمله ای انتحاری کشته شد. حامد کرزی در روز مراسم تشییع ربانی، به او لقب “شهید صلح” را داد.

جهت مطالعۀ مطالبی بیشتر در رابطه با شهید برهان الدین ربانی و آشنایی با شخصیت و همچنین فعالیت های وی، روی “این مطلب” کلیک کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا