انتخاب سر دبیرکتابخانهنخستین خبرها

ما را حذف نکنید!

معرفی کتاب

نام کتاب:کوچه بازاری­ها از چشمه به چرخاب

نویسنده: خادم حسین کریمی

ناشر: انتشارات دانشگاه

سال چاپ:بهار۱۳۹۸

کوچه­ بازاری­ ها از چشمه به چرخاب روایت حوادث بزرگی است که درسال­ های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در تاریخ کابل رخ­داد. کتاب در چهار فصل سازمان داده شده ­است.فصل نخست تحت نام”اتحاد خونین” از تشکیل ظهور داعش در افغانستان می­ گوید. به عبارت­ دیگر این فصل سرآغاز شروع کتاب و مقدمه­ ای برای ورود به بحث­ های بعدی است. «کوچه بازاری­ ها» عنوان فصل دوم کتاب را پوشش می­ دهد. در این فصل به سرگذشت غم­ انگیز هفت گروگان هزاره در شاهراه زابل و غزنی می­ پردازد که چگونه توسط داعش کشته شدن و درنهایت منجر به راهپیمایی بزرگ در ۲۰عقرب/آبان شد. در فصل سوم با عنوان “موج دوم” از یک خیانت بزرگ حکایت می­ کند. در این فصل به اختلاف­ نظرها به مسیر پروژه برق ۵۰۰ کیلوولت برق ترکمنستان و جنجال­ های برآمده از آن می­ پردازد. در نهایت، فصل چهارم کتاب با انتخاب نام “جنبش روشنایی” به شرح جزئیات کامل این جنبش اشاره می کند. به عقیده بسیاری­ ها این کتاب«روایت فاجعه» است.

خادم حسین کریمی از اعضای اصلی جنبش روشنایی بود. او فعال مدنی و مدیر بخش خبری گزارشگر و ادیتور. روزنامه اطلاعات روز کابل را برعهده دارد.همچنین دانشجو روزنامه­ نگاری دانشگاه کاردان کابل است. کوچه­ بازاری­ ها نخستین کتاب اوست که با قلمی روان و بی ­طرفانه  به تشریح جزئیات جنبش تبسم و حوادث قبل و بعد آن که به نوعی با هم در ارتباط بودند می پردازد. از او مقالات و یادداشت ­های بسیار در روزنامه­ های داخلی کشور و خارجی پیرامون مسائل و حوادث افغانستان وجود دارد.

کوچه­ بازاری ­ها از چشمه به چرخاب نوشته یکی از اعضای اصلی جنبش روشنایی است. خادم حسین کریمی هدف اصلی این کتاب را در مقدمه چنین بیان می ­کند:«به دلیل اثرگذاری روانی کشته­ شدن۸۷ معترض«جنبش روشنایی» در دهمزنگ بر آن شدم که روایتی دست­کم واقع­گرایانه و خاکستری از این رویداد و رویدادهای پیش و پس از آن بنویسم. در مواجه ­ام با اعتراض هایی که در آن حضور داشتم،به این نتیجه رسیدم که کارم به عنوان یکی از معترضان،بدون نوشتن روایتی از آنچه گذشت و تماشا کردم،کامل نیست. گمان می­ کنم نشر این روایت به گروه بزرگی از کسانی همچون من و در سن و سال من که فهمی ناقص و غیرواقعی از رخدادها داشتند/دارند،کمک می­ کند تا هنگام مواجهه با چنین رویدادهایی، در داوری خود کمتر خطا کنند. جوانی ۲۶ ساله مانند من که به نسل پساطالبان تعلق دارد،تقریبا هیچ روایت خاکستری و نقادانه از رخدادهای سیاسی و تاریخی کشور به ویژه دهه­های نزاع­ آلود و اختلاف­ برانگیز ۶۰ و ۷۰ خورشیدی ندیده ­است. برای نمونه هیچ روایتی مستند و واقع­گرایانه از اتفاق خونین افشار کابل وجود ندارد و طرف­ های درگیر در قضیه،روایت و قرائت خود را از اتفاق بازگو می­ کنند. به دلیل نبود مستندات و گزارشی نزدیک به واقعیت از آنچه در اوایل دهه هفتاد در افشار کابل رخ داد، اکنون این رخداد تاریخی به ابزار سیاسی پیچیده و گاه نفرت­آ وری بدل شده ­است که طرف ­های درگیر با هم و بازمانده از جنگ­های داخلی ، هرازگاهی و متناسب با نیاز و احوال زمانه، از آن برای حمله رسانه­ ای و تبلیغاتی به همدیگر استفاده می­ کنند. به عنوان کسی که در صحنه انفجار انتحاری در دهمزنگ کابل حاضر بودم و در بخشی از مدیریت راه­پیمایی ­ها و اعتراض ­ها نقش داشتم،دوست نداشتم ده یا بیست سال بعد،درنبود روایتی دست کم بی­طرفانه،کسانی از آن سوءاستفاده کنند و آن را شبیه واقعه افشار در تبلیغات مسموم سیاسی به مصرف برسانند.یکی از اهداف نگاشتن«کوچه بازاری­ ها» همین است».

کتاب توسط نسل جدیدی از جوانان افغانستان نوشته شده ­است.نسلی که خواهان تغییر و اصلاحات در حکومت و رفع تبعیض­ ها اجتماعی و سیاسی و به ویژه قومی در کشور است.این نوشتار یک روایت دست اول و دقیق از حوادث بسیار مهم دوران حکومت وحدت ملی در سال­های۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ را به تصویر می­ کشد. حوادثی که نشانگر تغییر و تحول بزرگ در میان جامعه افغانستان است که برای رسیدن به خواسته­ هایشان علی­رغم تهدیدهای شدید امنیتی دست به اعتراضات گسترده­ای می­ زنند و این چنین بزرگترین تظاهرات را در تاریخ معاصر افغانستان رقم می ­زنند که درنهایت به شکست منجر می­ شود و این شکست را نویسنده در فصل سوم به خاطر یک خیانت بزرگ و ابزاری شدن اهداف جنبش و تظاهرات می­ داند. خادم حسین همچنین در ابتدای کتاب علت اصلی نام کتاب را  ، صدازدن تظاهرکنندگان توسط محمد محقق به «کوچه بازاری­ ها»  می داند که دلیل این امر را نشانه نگاه از ابالا به پایین حکومتی و بی ­توجهی به مردم  عادی می­ داند امری که در بسیاری از کشورهای خاورمیانه بسیار شایع است.

  این کتاب به خوبی پیوستگی سه روایت پیدایش داعش در اچین ننگرهار و به تعقیب آن حادثه گروگان­ گیری،جنبش روشنایی و دهمزنگ و چرایی تغییر خط ماستر پلان برق از تاجیکستان را اشاره می­ کند. این کتاب نوشته یکی از معترضان اصلی جنبش روشنایی و تبسم است بنابراین آنچه روایت می­شود با جزئیات،دقیق و شفاف است که همین مسئله خواندن کتاب را  علی­ رغم صفحات زیاد جذاب و خواننده را تشویق به مطالعه می­ کند. قلم روان و شیوا و صداقت بر نکات مثبت کتاب افزوده است. واقع­ بینی کتاب و تلاش مؤلف در ارائه یک تصویر بی ­طرفانه از دیگر نقاط مثبت کتاب است. امام آنچه برای من ارزش این کتاب را بالا برده ­است حس مسئولیت ­پذیری،دغدغه و نگرانی از تحریف حوادث جنبش تبسم و روشنایی و به فراموشی سپرده­ شدن علت­ های اصیل و ناب این تظاهرات و مهم­تر از همه حق ادای احترام به قربانیان این حوادث است. که نشانگر تغییر در روحیه و افکار نسل جدید از جوانان افغانستان است.

کوچه ­بازاری­ های در نگاه اول داستان سرگذشت غم­ انگیز هزاره­ های افغانستان است که چگونه مورد بی­ مهری قرار گرفته اند اما آنچه هدف اصلی است تغییر نگرش در نسل جدید جوانان افغانستان و یک­صدایی در برابر تبعیض و فهم نوینی از ماهیت و محتوای جنبش­های معاصر افغانستان است که چنگونه رهبران سنتی را به دردسر انداخته است. این کتاب تمامی کلیشه­ های ذهنی را درهم می­ شکند و واقعیت را نمایان می ­سازد.درنهایت،خواندن این کتاب  به زعم من بر هر افغان و افغانستان دوستی/شناسی روا است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا