سیاستسر تیتر خبرها

کابل تسلیم خواسته های طالبان! با وجود حملات اخیر مذاکرات در دوحه از سر گرفته می شود.

کابل تسلیم خواسته های طالبان! با وجود حملات اخیر مذاکرات در دوحه از سر گرفته می شود.

۱۸ شهریور(سنبله)۱۳۹۹- ۲۰۲۰/۹/۸

بعد از یک درگیری سیاسی طولانی بین دولت افغانستان و طالبان، به نظر می رسد که جناح رعب آفرین طالبان بار دیگر توانسته است در راس کارها قرار بگیرد. طالبان ، در جنگی طولانی و به خاطر فریب، خشونت و البته تصمیم کورکورانه آمریکایی ها به عقب نشینی نیروهایشان و دشمن مردم آزاد افغانستان به پیروزی نزدیک شده- است!

در بیانیه ای که توسط سخنگوی دولت، صدیق صدیقی منتشر شد، اعلام کرد که دولت در بدل شش تن از نیروهای ویژه خود دویست زندانی طالب را آزاد می کند. اشرف غنی امروز در کاخ ریاست جمهوری خود خطاب به گروهی از سیاستمداران گفت دولت به تمام تعهدات خود عمل کرده است و اکنون زمان آن فرا رسیده است که طالبان به گفته های خود عمل کنند.

با توجه به موضوع تبادل زندانیان و کل روند صلح دولت غنی همچنین سخنگوی داکتر عبدالله عبدالله  در حال تشکیل و جمع شدن هستند تا مذاکرات صلح با طالبان را در دوحه قطر از سر بگیرند . هنوز تاریخ مشخصی برای شروع جلسات مشخص نشده است علی رغم امید های زیاد غنی به صلح، به نظر می رسد که مسئله زندانیان باقیمانده هنوز پابرجاست.

کشورهایی مانند فرانسه و استرالیا از جمله کسانی بودند که از تصمیم دولت در مورد مبادله زندانیان باقیمانده ابراز نارضایتی می کردند ، در حال حاضر هنوز ناراضی به نظر می رسند.

بر اساس آنچه تاکنون عمومی(فاش)شده است ، حداقل شش نفر از زندانیان مورد نظر مسئول مستقیم مرگ سربازان متعلق به این کشورها بوده اند.

در روزهای منتهی به این اعلامیه اخیر ، دولت افغانستان به طور فعال در تلاش بود كه با ابراز نگرانی از آمریكایی ها ، با در قبول منافع آنها با آغوش باز ، دستورات آمریكایی را نادیده بگیرد.

با ناراحتی آنها ، آنها دریافتند كه منافع فرانسه و استرالیا هرگز با منافع انها همسو نیستند ، بنابراین به نشانه اولین تهدید ، آنها افغانها را به خاطر منافع خودشان رها كردند.فشارهای آمریکا منجر به آزادی زندانیان طالبان شد حتی با وجودیکه آنها حملات و خشونت های خود را ادامه دادند.

همچنین طالبان نا امید شده اند به همین دلیل هم به مواضع آمریکا و هم به دولت غنی حمله کردند. جدا از فشارهای دولت ترامپ بر افغانستان طالبان حملاتشان به چندین استان را شدت بخشیده اند. آنها دو روز پیش حمله دیگری علیه دولت انجام دادند. آخرین هدف طالبان در این حمله یک پایگاه نظامی بود که در مناطق شرقی ولایت پکتیا و اطراف گردیز صورت گرفت.

آخرین اطلاعات حاکی از این است که در جریان حملات سه نفر از نیروهای افغان که از این منطقه محافطت می کردند کشته و ۵ نفر دیگر زخمی شده اند. ظاهرا بمب گذاران انتحاری طالبان به همراه دو فرد مسلح دیگر در حال رانندگی در حالی که کاملاً پوشیده بودند به سمت نگهبانان تیراندازی کردند و سعی در ورود به پایگاه نظامی را داشتند.

متاسفانه حملات طالبان در حالی صورت می گیرد که افغانستان با کرونا، سیل، خشکسالی و مشکلات فراوانی درگیر است اما این موارد برای طالبان هیچ اهمیتی ندارد به همین دلیل دولت افغانستان باید بیش از هر زمان دیگری هوشمند باشند.

همه این گروه ها طالبان، القاعده، داعش از یک منبع هستند آنها متعلق به شیطان هستند اما چون آمریکا در افغانستان شر ضروری را تعیین می کند مجبور است به این راه ادامه دهد . اگر طالبان بر مذاکره سلطه داشته باشند و به پیروزی برسند چیزی به جز مرگ و ویرانی بیشتر برای مردم افغانستان به همراه نخواهد داشت.

منبع: افغان پالس

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا