سینما

نگاهی به فیلم «ماموریت سیاه»؛ به کارگردانیِ سرور محمد محمدی

۲۵ مهر (میزان) ۱۳۹۹ – ۱۶/ ۱۰/ ۲۰۲۰

– نام فیلم: “ماموریت سیاه”
– ژانر: اکشن، مهیج
– کارگردان: سرور محمد محمدی
– نویسنده: سرور محمد محمدی
– بازیگران: عبدالقیوم نیازی، مجتبی صبار، احمد ذکی، نبیل نظری، تمیم عقیل
– محصول سال: ۲۰۱۶

فیلم ماموریتِ سیاه، روایتی از ایجاد یگان امنیتی افغانستان برای از بین بردن هرج و مرج است. “ماموریت سیاه” فیلمی اکشن و مهیج در مورد یگان نیروهای ویژه افغان برای از بین بردن یک مافیای بزرگ فاسد است. سرپرست و رهبرِ این تیم (مجتبی صبار) تیم خود را انتخاب می کند و به سمتِ شمال افغانستان سفری خطرناک را پیش می گیرد. (IMDb,2016 ) ماموریت سیاه فیلم جدیدی است که در افغانستان ساخته شده و مجتبی صبار در این فیلم نقش مرکزی را بازی کرده است. مجتبی صبار هنرپیشه نقش اول فیلم مأموریت سیاه همچنین در جشنواره بین المللی دهلی لقب بهترین هنرپیشه مرد را کسب نمود.

به گفته مجتبی صبار، این فیلم در فستیوال بین ‎المللی مادرید برای جایزه بهترین تصویربرداری و بهترین کارگردانی نیز نامزد شده است. مجتبی صبار در مورد ماموریت سیاه که با هزینه حدود ۳۰ هزار یورو در افغانستان تهیه شده است، می گوید: «این فلم با پول کم و با فداکاری زیاد اعضای تیم ساخته شده است، بسیاری از افراد دخیل در این فلم بدون حق ‎الزحمه کار کرده‎اند.» تهیه کننده این فیلم اجمل محمد می باشد و تصویربرداری آن را پرویز عارفی انجام داده است.

از نظر صبار، تصویربرداری فیلم ماموریت سیاه به خاطری مورد توجه قرار گرفته که در این فیلم  فصل خزان در کابل، فصل زمستان در پنجشیر و فصل بهار در مزار شریف تصویربرداری شده و این بهترین انتخاب در لوکیشن می باشد. داستان این فیلم نقش زورمندان را در حکومت به تصویر می کشد، طوری که ۴ نفر از نیروهای امنیتی ماموریت می گیرند تا یک زورمند جنایتکار را که رابطه محکم با حکومت دارد بازداشت کند. هرچند صبار از افشای داستان این فیلم قبل از نشر آن امتناع می ورزد اما این قدر می گوید که ماموران امنیتی در این فیلم بدون این که از حکومت فرمان بگیرد، در جهت منافع ملی وارد عمل می شوند و کار را به جایی می کشانند که رییس امنیت ملی تحت فشار حکومت قرار گرفته و از وظیفه برکنار می شود. (کلید گروپ، ۱۳۹۵)

اما دررابطه با نقد و بررسی های وارد شده بر فیلمِ ماموریت سیاه، می توان به نکاتی مطرح شده از نظرات و دیدگاه های مختلف بر فیلم حاضر در سایت آمازون اشاره داشت. چنانچه برخی برای این باورند که فیلم ماموریت سیاه فیلمی جالب توجه، لیکن به علت ساخت آن در افغانستان با مشکلاتی همراه بوده و منابع محدودی برای ساخت آن وجود داشته است. شخصِ رهبر و سرپرست در فیلم حاضر از هر لحاظ حرفه ای بوده و مناظر زیبا و موسیقی پس زمینه متناسب با طراحی فیلم است. این فیلم از خیابان های کابل، تا کوه های پوشیده از برف در افغانستان را به تصویر می کشد. لیکن به نظر می رسد آنچه غالب افراد دررابطه با فیلم ماموریت سیاه به نقد آن پرداخته اند، مشکل در زیرنویس های فیلم و عدم تناسب سایز و کیفیت آن نسبت به فیلم، وگاه هم رنگ بودنِ آنها با پس زمینۀ فیلم می باشد و به نظر می رسد در این زمینه باید بیشتر توجه می شد.

– کلید گروپ، (۱۳۹۵)، “ماموریت سیاه”، https://tkg.af/2016/05/25/

-IMDb, (2016), “Black Mission”, https://www.imdb.com/title/tt5541086/

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا