نخستین خبرهاانتخاب سر دبیرسر تیتر خبرهافرهنگ و اجتماع

آیا کابل امن خواهد شد؟

صالح تدابیر امور امنیتی پایتخت را به دست گرفت: کابل امن خواهد شد؟

۲۸ مهر(میزان)۱۳۹۹- ۲۰۲۰/۱۰/۱۹

روزنامه هشت صبح در یادداشتی پیرامون وضعیت ناامن کابل و تداوم آن در یادداشتی با عنوان«صالح تدابیر امور امنیتی پایتخت را به دست گرفت: کابل امن خواهد شد؟» به قلم عبدالحمید حسینی در تاریخ ۲۷ میزان(مهر)۱۳۹۹ به تشریح وضعیت امنیتی کابل در هفته های اخیر می پردازد. در این یادداشت اشاره به این شده است که وضعیت بد جرم و جنایت در کشور مردم را به ستوه آورده است و علی رغم تدابیر گرفته شده تغییری در وضعیت امنیتی شهر به وجود نیامده است. اما آیا حالا با تقرر آقای صالح امکان بازگشت امنیت در پایتخت وجود دارد؟

هشت صبح-افزایش جرایم جنایی و سرقت‌های مسلحانه در شهر کابل، خواب را از چشمان پایتخت‌نشینان ربوده است. باشنده‌گان کابل در جریان این روزها به آرامی و خاطر جمع در سطح شهر گشت‌وگذار نمی‌توانند و معتقد اند که شهر کابل به یک شهر وحشت و دهشت مبدل شده و دزدان در این شهر حکم‌روایی می‌کنند. باشنده‌گان کابل تمامی این نابه‌سامانی‌ها را به ضعف پولیس نسبت می‌دهند و می‌گویند که نهادهای امنیتی در امر مبارزه با جرایم ناموفق بوده‌اند. به باور آنان، این امر سبب شده که مجرمان و دزدان با خیال راحت به فعالیت‌شان ادامه دهند و باشنده‌گان کابل را حتا در روز روشن به قتل برسانند. نهادهای امنیتی اما این اتهامات را رد می‌کنند و می‌گویند که در امر مبارزه با جرایم، موفقانه عمل کرده‌اند. مسوولان در وزارت امور داخله می‌گویند که نیروهای امنیتی تنها در سه روز گذشته نزدیک به ۴۰۰ مظنون را در کابل بازداشت کرده‌اند که از این میان دوسیه ۵۰ تن‌شان بعد جرمی داشته است. به گفته‌ی مسوولان در این وزارت، نیروهای امنیتی در این اواخر پیکارشان با مجرمان را تشدید کرده‌اند و این روند را ادامه می‌دهند تا سطح جرایم در سطح شهر کابل کاهش پیدا کند. در همین حال رییس جمهور که از اوضاع امنیتی شهر کابل نا‌راضی به نظر می‌رسد، مسوولیت رسیده‌گی به امنیت کابل را به معاون اولش سپرده است. امرالله صالح، در یادداشتی گفته است که براساس دستور رییس جمهور این مسوولیت را عهده‌دار شده و نیز برای تأمین امنیت بهتر شهر کابل، فهرستی از دزدان و مجرمان را ترتیب کرده است. امرالله صالح تصریح کرده است که در راه تطبیق قانون برای تأمین امنیت مردم چیزی به نام «مصلحت» و «ترحم بر جنایت‌کار» در قاموس وی جا ندارد. در همین حال آگاهان مسایل نظامی واگذاری مسوولیت رسیده‌گی به مسایل امنیتی شهر کابل به معاون اول را ناشی از کم‌کاری رهبران نهادهای امنیتی می‌دانند. آگاهان مسایل نظامی معتقد اند، در صورتی که برای سرکوب مجرمان یک تیم تازه و متخصص تشکیل شود، ممکن است در یک هفته سطح جرایم جنایی در پایتخت کاهش یابد.

افزایش جرایم جنایی در شهر کابل به یک معضل تبدیل شده است. باشنده‌گان پایتخت همواره از کم‌کاری نهادهای امنیتی شاکی بوده‌ و بارها کار‌کردهای نهادهای امنیتی را زیر سوال برده‌اند. حتا گروه طالبان چندی پیش با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که آماده است امنیت شهر کابل را تأمین کند. این مسایل اما به گوش وزیر امور داخله خوش نخورد و به نیروهای امنیتی دستور شلیک مستقیم بر مجرمان را صادر کرد. اکنون سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که نیروهای امنیتی پیکارشان با مجرمان را پس از دستور وزیر امور داخله بیش‌تر کرده است. طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله، به ۸صبح گفت که تنها در سه روز گذشته نزدیک به ۴۰۰ مظنون بازداشت شده‌اند که از این میان حدود ۵۰ تن آنان بار جرمی داشته و دوسیه‌‌ی‌شان زیر بررسی است. او گفت که این افراد به زودی به لوی‌سارنوالی معرفی می‌شوند. آرین اما در مورد سایر مظنونان گفت که قضایای‌‌ آن‌ها بعد جرمی نداشته و پس از بایومتریک با ضمانت به آغوش خانواده‌های‌شان باز گشته‌اند.

از سویی هم وی گفت اکثر جرم و جرایمی که در شهر اتفاق می‌افتد، ناشی از عوامل اجتماعی و فقدان تربیت خانواده‌گی‌ مجرمان است. با آن‌ هم وی یادآور شد که هنوز هم باید در این مورد کار شود تا انگیزه‌ی این جرم‌ها مشخص شود. از طرف دیگر سخنگوی وزارت امور داخله تصریح کرد که شهر کابل ظرفیت عرضه خدمات برای یک‌ونیم میلیون نفر را دارد، اما در این شهر نزدیک به هشت میلیون نفر زنده‌گی می‌کنند. او افزود که اکثر باشنده‌گان شهر کابل معیارهای شهرنشینی که همانا داشتن پاسپورت و تذکره است را ندارند و این سبب شده است که مبارزه با جرایم دشوار شود.

با این همه آرین بیان داشت که نیروهای امنیتی پس از دستور وزارت امور داخله مبنی بر شلیک مستقیم، پیکارشان با مجرمان را تشدید کرده‌اند. او به عنوان مثال گفت که نیروهای امنیتی دو روز پیش با مجرمان در حوزه هفتم درگیر شدند که در نتیجه یک تن آنان با شلیک مستقیم پولیس کشته شد. او گفت: «این به ادامه‌ی بحثی بود که دستور شلیک داده شد. به همین شکل فعالیت‌های‌مان را شدت دادیم و کوشش می‌کنیم که بحث سرکوب مجرمان را تقویت کنیم. برای مدیرهای جنایی اخطاریه صادر شده که اگر کارشان را خوب انجام ندهند، برخورد می‌شود.»

افزایش جرایم جنایی در سطح شهر سبب شد که رییس جمهور به معاون اولش دستور دهد تا شخصاً وارد پیکار شود. امرالله صالح، معاون اول رییس جمهور، روز گذشته در صفحه‌ی فیس‌بوکش در یادداشتی نوشت: «به اساس هدایت جلالت‌مآب محمد‌اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، سر از فردا رسیده‌گی به مسایل امنیتی کابل را به طور مستقیم برای چند هفته به دوش می‌گیرم.»

آقای صالح گفته است که در راه تطبیق قانون به خاطر تأمین امنیت مردم، چیزی‌ به نام مصلحت و ترحم بر جنایت‌کاران در قاموس وی جا ندارد. او در این یادداشت گفته است که به وظایف و مسوولیت‌های‌ دیگرش همانند گذشته رسیده‌گی می‌کند. معاون اول رییس جمهور تصریح کرده است که کابل را همانند کف دستش می‌‎شناسد. صالح گفته است که عملی کردن میثاق امنیتی جزوی از برنامه‌‎های او برای پیکار با مجرمان است.

معاون اول رییس جمهور هم‌چنان تقویت بیش‌تر نهادهای امنیتی و نزدیک کردن آن‌ها با لایه‌های مختلف جامعه را بخشی دیگر از این برنامه یاد کرده است. او افزوده است که برنامه‌های مختلف و متعدد برای وصل وجود دارد و از مردم خواسته است که دریغ نکنند و در امر مقدس سرکوب جرم و جنایت سهم خود را به جای آورند. وی بیان داشته است که فهرست «دزدان، اوباش، مردم‌آزار، باج‌گیرها، قانون‌گریز، غاصبان املاک عامه و مردم و مجرمان متکرر» که زیر پوشش فعالیت دارند و زورگویان به ظاهر قانون‌پسند، پیش از پیش ترتیب شده است. وی از مردم خواسته است که با نیروهای امنیتی با اعتماد و اطمینان همکاری کنند و از هر راهی که می‌توانند، اطلاعات را برسانند.

در همین حال شماری از آگاهان نظامی معتقد اند، در صورتی که معاون اول یک تیم جدید و عاری از فساد تشکیل دهد، می‌تواند سطح جرایم را در شهر کابل کاهش دهد. عتیق‌الله امرخیل، آگاه مسایل نظامی به ۸صبح می‌گوید که در حال حاضر شهر کابل به یک ماتم‌کده تبدیل شده است و مردم بدون استثنا به تنگ آمده‌اند. او گفت: «کشت و کشتار در روز روشن جریان دارد. تعجب می‌کنیم که این‌جا کدام مکتب دزدی است که دزد تربیت می‌کند.»

با این حال وی تصریح کرد که به خاطر آوردن عدالت، تأمین امنیت و کاهش جرایم، هر گزینه مثبتی که از آن کار گرفته می‌شود، قابل پشتی‌بانی است. او اما بیان داشت که این دستور رییس جمهور به نحوی کارکردهای مسوولان نهادهای امنیتی را زیر پرسش می‌برد. به گفته‌ی او نهادهای امنیتی چه کار می‌کنند و چه‌کاره‌اند؟ با این‌همه وی بیان داشت که این از کم‌کاری مسوولان امنیتی است که برای تأمین امنیت، معاون اول رییس جمهور آستین بالا زده است.

از جانب دیگر، امرخیل خاطرنشان کرد که اگر صالح بالای همین تیم کار کند و از این تیم در تأمین امنیت کار گیرد، زیاد موفق نخواهد بود. او اما بیان داشت، در صورتی که وی یک تیم مسلکی، اهل علم و تجربه را به وجود آورد و از آن استفاده کند، در ظرف یک هفته شهر کابل امن خواهد شد.

گفتنی است که پیش از این، آقای امرالله صالح به مدت کوتاهی به عنوان سرپرست وزارت امور داخله کار کرده است. آقای صالح تنها ۲۷ روز به عنوان سرپرست وزارت امور داخله کار کرد و در این مدت کوتاه توانست نام‌های مجرمان و توزیع‌کننده‌های مواد مخدر را همه‌گانی کند. علاوه بر این، برخی معتقد اند که در زمان وی سطح جرایم در شهر کابل کاهش یافته بود.

منبع:هشت صبح

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا