سینما

نگاهی به فیلمِ «تیم کشتار»؛ به کارگردانی دن کراوس

۱ آبان (عقرب) ۱۳۹۹ – ۲۲/ ۱۰/ ۲۰۲۰

  • نام فیلم: “تیمِ کشتار (The Kill Team)”
  • ژانر: تاریخی، جنگی، درام
  • کارگردان: دن کراوس
  • نویسنده: دن کراوس
  • بازیگران: الکساندر اسکارزگارد، نات وولف، برایان مارک و جاناتان وایتسل
  • محصول سال: ۲۰۱۹

در فیلم تیم کشتار، الکساندر اسکارزگارد نقش یک سرهنگ سادیسمی را بازی می‌کند که به افرادش دستور می‌دهد شهروندان افغان را به قتل برسانند. دن کراوس، این فیلم را براساس مستند خود که تحت همین عنوان در سال ۲۰۱۳ منتشر شده بود ساخته است. فیلم حاضر بازاندیشی و نشخواری فکری در مورد شکست های اخلاقی و سیستمیک ارتش آمریکا است، که در مورد فرهنگ زورگویی و ارعاب در درون جوخه های نظامی گام بر میدارد. در ادامه به توضیح بیشتر این فیلم و بررسی کلیت آن می پردازیم.

به طور کلی می توان گفت در فیلم “تیم کشتار”، کارگردان دن کراوس نسخه دراماتیک و نمایشی از مستند خود را با همین عنوان که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده بود ساخته است؛ و این فیلم رویدادها را از زاویه دیگری، اما با تأثیر کمتری، کاوش می کند. هر دو فیلم مربوط به قضیه ای در حدود یک دهه پیش است که در جریانِ آن پنج سرباز آمریکایی به قتل غیرنظامیان افغان متهم شدند. در جریانِ این ماجرا کالوین گیبس که فرماندهی تیم پنج نفره کشتار را در ولایت قندهار به عهده داشت، به ۱۶ مورد جنایت از جمله کشتن غیرنظامیان و بریدن و جمع آوری انگشتان دست قربانیان به عنوانِ “یادگاری خونین” از افغانستان، متهم گردید و در این مستند از وی به عنوان نیروی محرکه قتل ها معرفی شد، و به حبس ابد محکوم شد.

نکته اصلی مستند اولیه این بود که فردی به نام آدام وینفیلد، که پس از اعتراف و اقرار صریح به جرم قتل به مجازات سه ساله محکوم شد، مستحق برخوردی ملایم و با مدارای بیشتری بود، زیرا وی سعی در فاش کردن و لو دادن سربازان دیگر داشت. این مستند چنین نشان می داد که، چنانچه رفقا و همراهان شما در منطقه ی جنگی مرتکب کشتار و گرفتن جان افراد می شود، همراهی نکردن با آنها به معنای پذیرفتنِ خطرِ کشته شدن خودتان است. اما در نسخه داستانی از این ماجرا و به عبارتی در کتابِ کاروان، نویسنده سعی دارد فشارهایی را که برروی سربازی به نام اندرو بریگمن آورده می شود را نشان دهد، چراکه او توسط یک فرمانده بی رحم و خونریز (بازیگر اصلی: الکساندر اسکارسگارد) ترسانده شده و درگیرِ رفتار بد از سوی فرمانده ی خود می شود.( Kenigsberg,2019)

از دید برخی منتقدان، تیم کشتار مستندی است که قتل افغان‌ های بی‌گناه توسط نیروهای اشغالگر امریکایی برای سرگرمی ورزشی و نگه ‌داری اعضای بدن آنان به ‌عنوان غنیمت جنگی در ولسوالی میوند کندهار را به تصویر کشیده و نشان می‌دهد که این سیستم حاکم امریکاست که از سربازانش عناصر وحشی و بی ‌رحم می‌سازد. این فیلم توسط مستند‌ساز امریکایی، دن کراوس کارگردانی گردیده که تا حال دو بار نامزد جایزه اسکار شده و جایزه بهترین فیلم مستند را در «جشنواره فیلم ترایبکا» از آن خود کرد.

شایان یادآوری است که آقای کراوس چندین مستند پرمفهوم دیگر نیز ساخته است که ارزش تماشا دارد و از آن جمله می‌شود از «مرگ کیون کارتر»، «نابرابری برای همه» و «آخرین مرحله» نام برد. مستند با جملاتی از آدم وینفیلد، یکی از متهمان دخیل در «کشتارهای ولسوالی میوند» آغاز می‌گردد که رویایش از پیوستن به ارتش را شرح می‌دهد. سپس دو متهم نظامی دیگر هریک جیرمی مورلاک و اندریو هولمز  هیجان و عطش شان در هنگام جنگ افغانستان را با لبان خندان بیان می‌دارند.(احمر، ۱۳۹۶)

به طور کلی این فیلم به طور متوسط مورد پذیرش چندانی قرار نگرفت و به باور مونیکا کاستیلو که به بررسی و نقد این فیلم پرداخته است، بر اساس داستان واقعی آدام وینفیلد، فیلم تیم کشتار هم یک نوع هیجان اخلاقی پرتنش و هم یک روایت دلسرد کننده از اقدامات دولتمان در خارج از کشور است. در ابتدای داستان، اندرو بریگمن (نات وولف) آماده رفتن به ارتش است. این مرد جوان در اوقات فراغت خود تمرین می کند و دراین لحظات وی هنوز تفکراتی خوش بینانه و خامی دارد. او فکر می کند که برای جنگ آماده است و می تواند راه پدرش را برای خدمت ادامه دهد.

با این حال، درامِ هوشیارانه دن کراوس نشان می دهد زمانی که فرمانده شما، شما و همرزمانتان را به بیراهه می کشاند، هیچ چیز برای آماده سازی یک سرباز جوان وجود ندارد. زمانی که این ماجرا در سال ۲۰۰۹ به افغانستان منتقل شد، احساس امیدوار کننده و انرژیِ فراوانِ اندرو به یکباره محو می شود. به طور کلی همچون سایر فیلم های جنگ اخیر، در سراسر فیلم یک تنش ناخوشایندی وجود دارد، زیرا تقریبا برای سربازان غیرممکن است که تفاوت بین دشمن و غیرنظامی را تشخیص دهند. (Castillo,2019)

[۱] احمر، (۱۳۹۶)، «گروه کشتار»، مستندی از دهشت نیروهای امریکایی در افغانستان، http://www.hambastagi.org/new/fa/article/2160-the-kill-team.html

[۲] Castillo, Monica, (2019), “‘The Kill Team’ Film Review: Nat Wolff’s Soldier Has a Crisis of Conscience in Afghanistan”, https://www.thewrap.com/the-kill-team-film-review-nat-wolff-alexander-skarsgard/
[۳] – Kenigsberg, Ben, (2019), “The Kill Team’ Review: Bullying on the Battlefield”, the New York times, https://www.nytimes.com/2019/10/24/movies/the-kill-team-review.html

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا