سینماسر تیتر خبرهانخستین خبرها

ترک افغانستان:به کارگردانی پاول لونگین

۲۰ آبان(عقرب)۱۳۹۹- ۲۰۲۰/۱۱/۱۰

نام فیلم: ترک افغانستان(برادری)

کارگردان: پاول لونگین

مدت زمان: ۱۱۴ دقیقه

زمان اکران:۱۳۹۸

فیلم ترک افغانستان که در زبان روسی از او به عنوان «برادری» یاد می شود، ساخته پاول لونگین در ۱۱۴ دقیقه است که پیرامون خروج نیروهای شوروی از افغانستان ساخته شده است. این فیلم از همان روزهای ابتدایی با واکنش های زیادی از سوی مقامات روسی مواجه شد. به گونه ای که منجر به حذف فیلم از جشنواره بین المللی فیلم مسکو شد و جای آن مستند «ملاقات با گورباچف» به نمایش گذاشته شد.  این فیلم بر اساس خاطرات افسران سابق شوروی در افغانستان ساخته شده است که به همین دلیل فیلم با اتکا بر اسناد ساخته شده است. «ترک افغانستان» در جغرافیای اصلی افغانستان ساخته نشده و بیشتر در مناطقی از کشورهای همسایه از جمله تاجیکستان،قزاقستان و داغستان ساخته شده است. هدف اصلی فیلم روایت جنگی بیهوده در افغانستان که نشان از شجاعت کارگردان دارد که طبیعی است که با واکنش های منفی سیاستمداران روس رو به رو شود. ایگور مروزوف، سناتور روس نخستین مقامی بود که در ۲۷ مارچ/مارس به این فیلم واکنش نشان داد. به نقل از روزنامه “نووایا گازیته” او در جلسه سنا خواستار فشار بر وزارت فرهنگ روسیه و کارگردان فیلم شد تا جلو اکران و نمایش آن در نهم مه گرفته شود.این سناتور روس که افسر پیشین “کا‌.گ.ب”، سرویس اطلاعات شوروی سابق نیز بوده است، گفت نامه‌های فراوانی از شرکت‌کنندگان جنگ افغانستان دریافت کرده که گویا از صحنه‌های مبارزه و غارت در بین ارتش و بی‌دقتی‌های واقعی در این فیلم ناراضی‌اند و باور دارند که به آنان اهانت شده است.این سناتور روس همچنین باور شخصی‌اش را در مورد این فیلم گفت و تأکید کرد که پس از دیدن آن در جریان نمایش خصوصی آن در وزارت فرهنگ روسیه، به این نتیجه رسیده است که “برادری” شاخصه‌های لازم وطن‌پرستانه را ندارد(بی بی سی،۱۳۹۸).

پاول لونگین کارگردان شناخته شده روسی متولد سال ۱۹۴۹ است. او علاوه بر این فیلم،در کارنامه خود فیلم راهگشا و تاکسی بلوز، جزیره، تزار،اوسرتوف را دارد که این فیلم ها در جشنواره کن در بخش های مختلف موفق به دریافت جایزه شد. به طور مثال، جایزه بهترین کارگردان برای تاکسی بلوز گرفت. «تزار» که در بخش نوعی نگاه ۲۰۰۹ نمایش داده شد ، از جمله آنهاست. فیلم «اوسرتوف» وی در سال ۲۰۰۷ در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد. همچنین برای فیلم جزیره، جایزه ویژه جشنواره بین المللی سینمایی شوالیه طلایی روسیه را گرفت. علاوه بر این، فیلم «ترک افغانستان» نیز موفق به راهیابی در جشنواره بین المللی فیلم شانگهای شد. این فیلم توانست در بخش نویسندگان این جشنواره موفق به دریافت جایزه شود. «ترک افغانستان» به عنوان یکی از پرهزینه ترین فیلم های روسیه شناخته شده که حدود ۱۵ میلیارد دلار را هزینه کرده است.

 فیلم  “ترک افغانستان” یا “برادری” بر مبنای خاطرات افسران پیشین شوروی در افغانستان ساخته شده است و اتفاقات روزهای اخیر حضور نیروهای شوروی در افغانستان و به طور خاص عملیات خروج نیروهای قطعه ۱۰۸ ماشین‌دار ارتش شوروی از شهر چاریکار تا بزرگراه سالنگ در شمال کابل، پایتخت افغانستان را نشان می‌دهد.

داستان فیلم همچنین به بخشی از زندگینامه شخصی و تصویری ساختن خاطرات ژنرال نیکولای کوالیوف اختصاص یافته است که در جنگ افغانستان حضور داشته است. او پس از بازگشت از افغانستان بین سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ ریاست سازمان امنیت روسیه را بر عهده داشته است و در حال حاضر نماینده مجلس این کشور است.

کیریل پیروگوف، یان تساپنیک، ویتالیی کیشنکو، فیدور لاوروف نقش‌های اصلی این فیلم را بازی کرده‌اند.کارگردان آن باور دارد که این فیلم با “عشق” و “همدردی” فراوان ساخته شده است: “می‌توانم با یقین بگویم که ‘برادری ‘ با عشق بزرگ و همدردی و گرمی نسبت به کسانی ساخته شده است که در جنگ افغانستان شرکت کردند، سخت‌ترین فشارها را گذراندند و در برابر آن ایستادند”(بی بی سی،۱۳۹۹).

حضور شوروی در افغانستان به مدت ده سال طول کشید. حمله این کشور به افغانستان باعث شروع جنگ های خانمان سوز و متداوم در جغرافیای افغانستان شد که تاکنون هم ادامه دارد. جنگی که هیچ دستاوردی برای دو طرف نداتش.شوروی در نهایت از هم فروپاشید و افغانستان هم همچنان در آتش خشونت می سوزد.  در سال ۱۹۸۹پارلمان اتحاد جماهیر شوروی از جنگ در افغانستان به عنوان یک «اشتباه سیاسی» یاد کرد. فیلم«ترک افغانستان» نیز تلاشی است برای بیهوده جلوه دادن جنگ در افغانستان.کارگردان این فیلم با شجاعت در این فیلم نشان می دهد که جنگ در افغانستان کاری غیرعقلانی بود.

منبع:

مصدق، پارسا(۱۳۹۸)،«تأخیر اکران فیلم”ترک افغانستان” در روسیه؛ افسران پیشین شوروی اعتراض کردند»،بی بی سی فارسی: https://www.bbc.com/persian/arts-47976019

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا