نخستین خبرهاسر تیتر خبرهاسینمافرهنگ و اجتماع

نگاهی به فیلم«کابل شهری در باد» ساخته ابوذر امینی

۲ آذر(قوس)۱۳۹۹-۲۰۲۰/۱۱/۲۲

نام فیلم: کابل شهری در باد

نام کارگردان: ابوذر امینی

نام فیلمنامه نویس: ابوذر امینی

تهیه کننده: چاجائو، Silk Road Film Sahon

سال ساخت: ۲۰۱۵

زبان: فارسی

فیلم «کابل شهری در باد» ساخته ابوذر امینی مستندی ۸۸ دقیقه­ ای است از داستان زندگی دو کودک در شهر کابل. این فیلم روایت­گر زندگی دو برادر ۱۲ و ۵ ساله است که در تلاش برای کمبود جای خالی پدر که به ایران سفر کرده،هستند. همچنین بخشی از فیلم قصه راننده اتوبوسی را حکایت می کند که به دنبال تروریست هایی است که او را هدف قرار دادند. مستند «کابل شهری در باد» در شهری که جنگ جز لاینفک آن است ساخته شده اما هیچ اثری از جنگ و تفنگ دیده نمی شود. این در حالی است که آثار و پیامدهای یک زندگی در زیر سایه جنگ بر تمام فیلم حاکم است. این مستند موفق به حضور پررنگ در جشنواره ­های مهم بین­المللی شد. جشنواره بین المللی آمستردام، رویدادهای بزرگی در عرصه سینما است که از او با عنوان اسکار مستندها یاد می­شود. فیلم «کابل شهری در باد» موفق به دریافت جایزه ایدغا این جشنواره در سال ۲۰۱۶ شد. همچنین، این فیلم در قسمت استعدادهای تازه این جشنواره به نمایش درآمد. به عبارت دیگر، «کابل شهری در باد» از معدود فیلم­هایی بود که در جشنواره سال ۲۰۱۶ آمستردام هم در افتتاحیه به نمایش درآمد و هم موفق به دریافت جایزه داوران شد.

ابوذر امینی فیلم سازی را در اروپا آموخت.او که در شهر بامیان در سال ۱۹۸۵ متولد شده مدتی را در ایران گذراند و سپس به هلند رفت. امینی دانشگاه را در رشته سینما فراگرفت. از او ۱۲ اثر بر جای است. روی خط فراموشی، فرشته نوین از دیگر فیلم های اوست. روی خط فرموشی امینی در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه کارت طلایی بهترین فیلک کوتاه جشنواره ملی هلند شد.

«کابل شهری در باد» فیلمی است از زندگی در شهر کابل،یکی از پرهیاهوترین پایتخت های جهان. این مستند زندگی دو کودک افغان و راننده اتوبوسی را به تصویر می کشد که به دنبال تروریست هایی هستند که او را مورد هدف قرار دادند. افشین و بنیامین دو پسر بچه دوازده و پنج ساله هستند که بازیگران اصلی فیلم به شمار می روند. برادر بزرگتر پس از رفتن پدر خانواده در حال تلاش برای برعهده گرفتن مسئولیت زندگی است. این فیلم به دور از کلیشه ­های رایج که در فیلم های مربوط به افغانستان ساخته شده است، با نگاهی نو و جدید به ترسیم یک موضوع عادی که بسیار رایج است، می پردازد. هدف ابوذر امینی از ساخت این فیلم فراتر رفتن از موضوعات تکراری و پرداختن به واقعیات های ملموس اما کمتر دیده شده ای است که زندگی شهروندان افغانستان را در زیر سایه جنگ متاثر از خود کرده است.«کابل شهری در باد» چهره­ ای خاک آلود و پر از گرد و غباری را به تصویر می کشد که شهر ناپدید می کند به گونه ای که از نگاه دوربین محو می شود. این گرد و غبار می تواند سمبلی از آنچه بر سر این شهر آمده باشد که چگونه همه چیز را در خود حل می کند. سمبلی که شاید کارگردان به عمد از آن در فیلم استفاده نکرده است. گرد و غبار در این فیلم نشانگر غم ها و غصه هایی است که بر سر مردم شهر می آید و آنها را فراگرفته و حتی ممکن است آنها را محو کند. مسئله ای که در کابل امری معمول شده است. جنگ و انتحاری زخم هایی عمیق بر پیکر شهروندان این پایتخت وارد کرده است که بر چهره همه آنها مانند گرد و غبار نشسته و حتی ممکن است کم کم آنها را ناپدید کند و به دست فراموشی بسپارد.

ویژگی دیگر این فیلم، نشان دادن زندگی واقعی روزانه و معمول مردم شهر کابل است. با نگاهی واقعی و به دور از قضاوت و دست کاری در چینش فضا آنچه را از دل واقعیت متولد شده را به نمایش گذاشته است. به عبارت دیگر، هدف اصلی ابوذر امینی نشان دادن تصویری واقعی و معمول از کابل که جنگ آن را خسته کرده بدون نشانه هایی از انتحاری و انفجار. «کابل شهری در باد» با حالتی رها شدگی و در نماهایی بسیار نزدیک به دوربین بازیگر را ترغیب می کند که بی پروا حرف هایش را بزند. واقع گرا بودن و دوری از کلیشه ها ویژگی فیلم های آقای امینی است. امری که در «کابل شهری در باد» هم دیده می شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا