سر تیتر خبرهاسیاست

درخواست استعفای وزیر امور خارجه افعانستان از اشرف غنی

۲۱ فروردین (حمل) ۱۴۰۰ – ۱۰ / ۴/ ۲۰۲۱

درخواست استعفای وزیر امور خارجه افعانستان از اشرف غنی
وزیر امور خارجه افغانستان

وزیر امور خارجه افغانستان در پی دخالت‌های مشاور امنیت ملی و رئیس اداره امور ریاست جمهوری در امور وزارت خارجه، نامه استعفای خود را به رییس جمهوری این کشور ارائه کرد.

منابعی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کردند ، « محمد حنیف اتمر» درخواست استعفایش را تحویل «محمد اشرف غنی» داده اما هنوز توسط وی پذیرفته نشده است.

به گفته این منابع، « محمد حنیف اتمر» وزیر امور خارجه افغانستان در دیدار با «محمد اشرف غنی» به دخالت های «حمدالله محب» مشاورامنیت ملی و «فضل محمود فضلی» رئیس اداره امور ریاست جمهوری در امور وزارت خارجه اعتراض کرده است.

اشرف غنی در پاسخ به این اعتراضات گفت: فضلی و محب در این خصوص با وی هماهنگ هستند و اگر اتمر نمی‌تواند خودش را با این وضعیت هماهنگ کند، می‌تواند استعفا دهد.

دخالت در وظایف و مسئولیت های وزارت خارجه از سوی برخی مقامات دولتی از جمله انتقادهای هفته های اخیر حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان بوده است.

از نظر حنیف اتمر، دیدار برخی مقامات از جمله حمدالله محب مشاور امنیت ملی و«فضل محمود فضلی» رئیس اداره امور ریاست جمهوری افغانستان با برخی سفرا و نمایندگان سیاسی کشورهای مختلف بر خلاف اصول دیپلماتیک و دخالت در صلاحیت های وزارت خارجه این کشور است که موجب تضعیف موقعیت دستگاه دیپلماسی افغانستان در شرایط حساس کنونی خواهد شد.

حنیف اتمریکی از نتایج تضعیف نقش وزارت خارجه افغانستان از طریق دخالت های غیر قانونی برخی مقامات را نادیده گرفتن جایگاه این نهاد توسط برخی کشورها در ایجاد ارتباط با مقامات این کشور اعلام کرده است که ارسال نامه وزیر امور خارجه آمریکا ازطریق سفارت این کشور در کابل به اشرف غنی را ناشی ازبی‌اعتنایی‌های داخلی به اصول دیپلماتیک دانست.

تاکید اتمرآنست که برنامه ریزی دیدارهای مقامات افغانستان با سفرا و نمایندگان سیاسی دیگر کشورها در کابل باید توسط وزارت خارجه این کشور صورت گیرد و هراقدامی خارج از این رویه ، موجب وهن دستگاه دیپلماسی افغانستان است.

وزیر خارجه افغانستان انتظار دارد محمد اشرف غنی به عنوان رئیس جمهوری این کشور که باید حافظ قانون اساسی باشد، مقامات مختلف را از دخالت در صلاحیت های وزارت خارجه افغانستان منع کند تا از این طریق شان نهاد تنظیم کننده روابط خارجی این کشور حفظ شود.

اگر چه هنوز به طور رسمی موضوع استعفای حنیف اتمر از سمت وزیر خارجه افغانستان تایید نشده است اما وجود اختلافات بین وی با اشرف غنی واقعیت دارد و این مسئله می تواند در شرایطی که این کشور در روند پیچیده مذاکرات صلح با طالبان قرار دارد، برای منافع ملی افغانستان مخاطره آمیز باشد.

با توجه به آنکه طالبان در مسیر روند مذاکرات صلح و توافق برای خاتمه جنگ و برقراری آتش بس دائمی در افغانستان کارشکنی می کند و این کشور بر فشارهای منطقه ای و بین المللی بر این گروه برای گام نهادن در مسیر واقعی صلح تاکید دارد، نقش وزارت خارجه افغانستان در ایجاد این اجماع جهانی بسیار حائز اهمیت است.

درماه های اخیر وزیر خارجه افغانستان در چارچوب این ضرورت در مذاکرات حضوری و تلفنی با مقامات مختلف در برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای تلاش کرده تا نظر مساعد آنان برای کمک به راهبرد کابل برای اعمال فشار بر طالبان برای برقراری آتش بس موقت و ورود غیر کارشکنانه به فرایند مذاکرات بین الافغانی را جلب کند.

منبع: پارس تودی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا