سر تیتر خبرهاسینمانخستین خبرها

نگاهی به فیلم تارهای ممنوعه به کارگردانی حسن نوری

۱۰ خرداد (جوزا) ۱۴۰۰ – ۳۱ / ۵/ ۲۰۲۱

سارا محمدی ناجی

فیلم تارهای ممنوعه مستند بلند  ۷۰ دقیقه ای به کارگردانی حسن نوری و تهیه کنندگی افسانه سالاری فیلمی که این روزها در جشنواره های داخلی و خارجی زیادی مورد توجه قرار گرفته است.  داستان فیلم رؤیای چهار جوان مهاجر افغان  در ایران به نام های اکبر، حکیم، محمد و ثریا است که به غیر از حکیم همه در ایران متولد و بزرگ شده اند و هیچگاه سرزمین مادری خود را ندیده اند.

آنها برای تامین معیشت خود و خانواده هایشان روزها خیاطی و نجاری می کنند و شب‌ها موسیقی می نوازند. این چهار جوان یک گروه راک به نام “اریکین” در تهران دارند و همیشه رؤیای برگزاری کنسرت موسیقی در کشور خود را در سر می پرورانند. داستان فیلم “تارهای ممنوعه” روایت همین رؤیاست و مشکلات و سختی هایی که فرا راه آنها وجود دارد را بیان می کند. بخشی از مستند “تارهای ممنوعه” در ایران و بخشی دیگر در افغانستان ثبت شده است.

حسن نوری (متولد ۱۳۶۴) کارگردان  فیلم «تارهای ممنوعه» دانش‌ آموخته کارگردانی در مقطع ماستری از دانشگاه تهران است و در تارهای ممنوعه روایتی از تلاش چهار جوان افغانستان در ایران به دست می دهد که رویای تبدیل شدن به ستاره موسیقی راک در سر دارند.

 حسن نوری کارگردان افغان در رشته سینما در ایران تحصیل کرده و سند ماستری از دانشگاه تهران دارد. او دو فیلم مستند دیگر نیز تهیه کرده است. فیلم های او یکی “تا جایی که دست هایم توان دارد” و دیگری “اریکین” نام دارد.

فیلم “تارهای ممنوعه” به تاریخ اول اکتوبر در برلین با حضور اکبر عطایی، قهرمان این فیلم، در سومین جشنواره فیلم حقوق بشر برلین اکران شد.

اکبر عطایی از بازیگران این فلم حدود ۱۱ ماه پیش از راه قاچاق به آلمان مهاجر شده است. او دو سال را در مسیر مهاجرت سپری کرده است. عطایی گفت: «بار اول بود که توانستم فیلم را ببینیم و یک بار دیگر با خاطرات گریه کنم.»

افسانه سالاری، تهیه کننده جوان فلم “تارهای ممنوعه” می گوید کمتر در حوزه مهاجرت افغان ها در ایران فیلم ساخته شده است. او ابراز امیدواری کرد که این فیلم با توجه به اینکه در مورد مهاجرت و به نحوی مرتبط با حقوق بشر است بتواند در این جشنواره دست آوردی داشته باشد.

حسن نوری کارگردان این فلم به دویچه وله گفت: «امیدوار هستیم که اتفاق خوبی برای این فلم بیافتد.»

 «تارهای ممنوعه» در تازه‌ترین حضور جهانی خود به چندین جشنواره در آمریکا نیز راه پیدا کرد و منتخب بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم های حقوق بشری امسال شد.

مستند «تارهای ممنوعه» به جشنواره«Mother Tongues»  و همچنین به دو جشنواره «Queens World» و فونیکس نیز راه پیدا کرد.

در جریان برگزاری جشنواره «Mother Tongue»، «آن پدرسون» از برگزارکنندگان این جشنواره با تمجید از مستند «تارهای ممنوعه» گفت: فیلم نگاه شگفت انگیزی به خوشی ها و چالش‌های چهار عضو یک گروه و ابراز وجود از طریق موسیقی دارد. این مستند داستانی مهم از احساس ارتباط با یک مکان می گوید، حتی اگر شما هرگز آنجا نبوده باشید. ما اعتقاد داریم بسیاری از افراد می توانند با این موضوع ارتباط برقرار کنند و گفتن این داستان درمانی دارد. از این رو فیلم برای موضوع امسال ما، “قدرت شفابخشی داستان” مناسب بود.

بخش هایی از فیلم تارهای ممنوعه
بخش هایی از فیلم تارهای ممنوعه

به گزارش شفقنا افغانستان – فبلم مستند «تارهای ممنوعه» در مورد تلاش های یک گروه راک موسیقی جوانان افغانستانی در ایران، با استقبال تماشاگران روبه رو شد و در سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد و به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران  انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری شفقنا به نقل از آی فیلم ۲؛ تارهای ممنوعه به کارگردانی و نویسندگی «حسن نوری» و تهیه کنندگی «افسانه سالاری» در سینما چارسوی تهران به نمایش درآمد و علاوه بر عوامل و شماری از مهاجران افغانستانی، «صحرا کریمی» مدیر افغان‌ فیلم و از فیلمسازان پرآوازه این کشور نیز در این نمایش حضور داشت.

کارگردان این مستند ۷۰ دقیقه‌ای پیش از نمایش آن، گفت: تارهای ممنوعه نه فقط برای افغانستانی های ساکن ایران بلکه مستندی برای میزبانان ایرانی آنها نیز هست. نوری افزود: این مستند تجربه زیستن بیش از ۳ دهه از مهاجران افغانستانی در ایران است و وظیفه خود می دانستم از طرف یک فیلمساز در این زمینه اعلام موضع کنم.

وی ساخته شدن این مستند را مدیون سینمای مستند ایران دانست و افزود: همه مراحل تولید و پس‌تولید تارهای ممنوعه توسط عوامل نخبه سینمای مستند ایران انجام شده است‌.

تصاویر فیلم تارهای ممنوعه
تصاویر فیلم تارهای ممنوعه

این مستند پس از حضور در جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، نخستین نمایش جهانی خود را در IDFA (جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام) داشت.

«تارهای ممنوعه» که پخش بین‌المللی آن را Venera Films برعهده دارد چندی پیش در جشنواره بین‌المللی سانتا باربارا به صورت آنلاین و همچنین سینما ماشین به نمایش درآمد که به دنبال استقبال خوب مخاطبان تمامی بلیت‌های آن فروخته شد.

منابع:

. www.irna.ir/news/83592300/

www.imna.ir//news/491527/

af.shafaqna.com

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا