سر تیتر خبرهاسینمانخستین خبرها

نگاهی به فیلم «سگ ها دیشب نخوابیدند»؛ به کارگردانی رامین رسولی

۱۷ خرداد (جوزا) ۱۴۰۰ – ۷ / ۶/ ۲۰۲۱

نگاهی به فیلم «سگ ها دیشب نخوابیدند»؛ به کارگردانی رامین رسولی

سگها دیشب نخوابیدند

سارا محمدی ناجی

فیلم سینمایی سگها دیشب نخوابیدند (the dogs don’t sleep last night)، نام فیلمی درام، جنگی و اجتماعی، محصول مشترک سینمای ایران و افغانستان به کارگردانی رامین رسولی و تهیه کنندگی سیاوش حقیقی و نویسندگی رامین رسولی می باشد که در سال ۱۳۹۸ در شهرک سینمایی دفاع مقدس و بخش های دیگر آن در افغانستان و اطراف مشهد تولید گردیده است.

همچنین فیلم “سگها دیشب نخوابیدند” دومین همکاری مشترک رامین رسولی کارگردان افغانستانی تبعه هلند و سیاوش حقیقی بعد از فیلم سینمایی «لینا» و محصول مشترک سینمای ایران و افغانستان است. ۷۰ درصد از فیلم، در شهرک سینمایی دفاع مقدس فیلمبرداری شده است.

فیلم “سگ ها دیشب نخوابیدند” در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شرکت و جایزه بین الادیان را از آن خود کرد.

این فیلم با روایت غیرخطی که دارد قصه ی مردم روستایی است که پس از حادثه ی حمله ی طالبان به مدرسه ی روستا زندگیشان نه تنها دیگر مثل سابق نمیشود بلکه دستخوش تغییرات و حوادث دیگری نیز میشود.

دختری که در مدرسه از حمله طالبان جان سالم به در برده است اما پس از مدتی جان زنی را که از  افسران ارتش امریکاست و در حادثه سقوط هواپیمایش زنده مانده، نجات می دهد. مدتی در طویله خانه از او پرستاری میکند اما خیلی زود گروه طالبان متوجه این امر میشوند و به انجا حمله می کنند. افسر امریکایی موفق به فرار می شود و دخترک افغان در یک تصمیم شجاعانه سلاح به دست در طویله می ایستد تا در صورت ورود طالبان به انها شلیک کند.

دیگری قصه ی پسری است که چندی است در تانکی باقی مانده از زمان شوروی سابق سکنی گزیده است. او عزمش را جزم کرده که تانک را تعمیر کند و با آن به طالبان حمله کند و سرانجام به کمک یکی از اهالی ده موفق می شود و در شبی که گروهی از طالبان به سوی او می آیند تانک را راه اندازی و شلیک می کند.

داستان سوم مربوط به معلم ده است. او که در حمله ی طالبان به مدرسه جان سالم به در برده، هنوز خودش را ملامت می کند .او در خانه اش به بچه های کوچک درس می دهد. روزی او متوجه می شود دهیار جدید که به تازگی به انجا امده است در واقع زندانبان سابق طالبان است و ده سال پیش حکم مرگ شوهر بیگناهش را صادر کرده است.

او تفنگی تهیه می کند و میخواهد انتقام بگیرد اما در اخر او را زنده میگذارد. او پی به این حقیقت تلخ می برد که برادرش با طالبان همکاری میکند و در حقیقت روز حمله طالبان به مدرسه، او از همه چیز با خبر بوده است و همو باعث شده است که در روز حمله طالبان، خواهرش دیر به مدرسه برسد و اینگونه نجات پیدا کند.

بازیگران این فیلم : عاطفه امینی، فهیم ابراهیمی، امیرحسین صادقی، فاطمه خدادادی، قاسم علیزاده، صغری بیات، اردلان برسی، یارمحمد نصیر محمدی، پارسا حسینی و امین میری

قسمتی از فیلم سگ ها دیشب نخوابیدند

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا