سر تیتر خبرهاسیاست

سازمان ملل: ادامه خشونت های بی سابقه طالبان در سال ۲۰۲۱

۱۲ تیر (سرطان) ۱۴۰۰ – ۳ / ۷/ ۲۰۲۱

سازمان ملل متحد در افغانستان

بر اساس گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد، شورشیان طالبان هیچ نشانه ای برای کاهش سطح خشونت در افغانستان نشان نمی‌دهند تا به این وسیله مذاکرات صلح با حکومت آسان شود.

کارشناسان سازمان ملل متحد در یک گزارش جدید شان که به روز جمعه نشر شده است، نوشته اند، به نظر می‌رسد که طالبان موقعیت جنگی شان را با «خشونت بی سابقه در سال۲۰۲۰، در سال۲۰۲۱ ادامه دهند.»

گروه کارشناسان گفته‌اند که طالبان مسئول اکثریت بزرگ حملات مرگبار اند که در افغانستان معمول شده است که از جمله مقامات دولتی، زنان، مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران را هدف قرار می دهند.

در این گزارش افزوده شده است: «به نظر می‌رسد که این حملات به هدف تضعیف ظرفیت‌های حکومت و ارعاب جامعه مدنی راه اندازی می شوند.»

گروه کارشناسان در گزارش ۲۲ صفحه ای شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشته اند که خروج نیروهای ایالات متحده امریکا و ناتو تا ۱۱ سپتمبر، در بیستمین سالروز حملات تروریستی در امریکا، چالشی برای نیروهای افغان از طریق محدودیت‌های حملات هوایی با هواپیما های بدون سرنشین و امکانات رادار ها و نظارت، حمایت های کمتر لوژیستیکی و توپخانه و نیز توقف آموزش ها خواهد بود.

کارشناسان سازمان ملل متحد که از تحریم ها علیه طالبان نظارت می کنند، خشونت بیشتر را در آستانه خروج نیرو های خارجی پیش‌بینی کرده اند. آنان این سؤال را نیز مطرح کرده‌اند که وضعیت نیروهای افغان بدون حمایت نیروهای ائتلاف چگونه خواهد بود.

این گروه توضح داده است: «نیروهای افغان موفقانه با حمایت هوایی نیروهای ائتلاف بین المللی، از موارد پیروزی های زیاد طالبان جلوگیری کرده اند، اما برای انجام آن تلفات سنگینی را متحمل شده اند. دیده خواهد شد که نیروهای افغان چگونه این امر را بدون حمایت نیروهای ائتلاف بین‌المللی انجام خواهند داد.»

گروه کارشناسان تصویر تاریکی را از خشونت ها در افغانستان ترسیم کرده‌اند که انتظار می‌رفت تا سال ۲۰۲۰ کاهش یابد، اما درعوض این خشونت ها در بالاترین سطح افزایش یافتند. این رقم در گزارش های قبلی سازمان ملل متحد سابقه نداشته است و با بیش از ۲۵ هزار رخداد، یک افزایش ۱۰ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۱۹ نشان می دهد.

کارشناسان علاوه کردند، خشونت ها زمانی افزایش یافتند که مذاکرات دوحه آغاز شد و  میزان رخداد ها که معمولاً در زمستان کمتر است، بالاتر از میزان رخداد ها در بهار یا تابستان سال ۲۰۲۰ بود.

کارشناسان افزوده اند: «خشونت بی سابقه در اثنای زمستان، در سال ۲۰۲۱ ادامه یافت که با ۷۱۷۷ رخداد امنیتی از اول ماه جنوری و  ۳۱ مارچ در سطح کشور، یک افزایش۶۱ درصدی را در مقایسه با زمان مشابه سال ۲۰۲۰ نشان می دهد.»

گروه کارشناسان گفته‌اند که شمار جنگجویان طالبان به صورت تخمینی میان حدود ۵۸ هزار تا ۱۰۰هزار تن، همچنان قوی باقی‌مانده است.

باوجود آنکه هیچ گروهی مسئولیت اکثریت حملات را به عهده نگرفته است، کارشناسان گفته‌اند که عموماً  این باور وجود دارد که تقریباً ۸۵ درصد حملات توسط طالبان صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، سازمان ملل افزایشی را از ۷۸۰ مورد در سال ۲۰۱۹، به ۹۹۶ مورد در سال ۲۰۲۰ ثبت کرده است.

بر اساس بخشی از توافق میان ایالات متحده امریکا و طالبان، قرار بود که خشونت ها کاهش یابند و طالبان باید روابط شان را با القاعده که به این سازمان افراطی پیش از حملات ۱۱ سپتمبر پناه داده بودند، قطع کنند.

اما این کارشناسان گفته‌اند که میان طالبان و شبکه القاعده «تا هنوز روابط نزدیک بر اساس جهت گیری های ایدئولوژیکی، روابط به وسیله مبارزات مشترک و ازدواج‌های درونی باقی‌مانده است.»

 گروه کارشناسان افزوده اند که بر اساس اظهارات دولت های عضو سازمان ملل متحد، شبکه القاعده دست کم در ۱۵ ولایت، قبل از همه در ولایات شرقی، جنوبی و جنوب شرقی حضور دارد و بخش بسیار قابل توجه رهبری آن تا هنوز در منطقه مرزی میان افغانستان و پاکستان باقی‌مانده است. گمان می‌رود که ایمن الظواهری، رهبر این شبکه، احتمالاً  در جایی از منطقه مرزی باشد.

منبع: دویچه وله دری

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا