سر تیتر خبرهاکتابخانهنخستین خبرها

کتاب «جنگ آمریکا در افغانستان: یک تاریخچه»؛ نوشته کارتر مالکاسیان

۲۳ تیر (سرطان) ۱۴۰۰ – ۱۴/ ۷/ ۲۰۲۱

جنگی امریکا در افغانستان

طناز آزادی

– عنوان کتاب: «جنگ آمریکا در افغانستان: یک تاریخچه»
– نویسنده: کارتر مالکاسیان
– ناشر: انتشارات دانشگاه آکسفورد
– سال انتشار: ۲۰۲۱
– زبان: انگلیسی

دکتر کارتر مالکاسیان برنامه پایداری و توسعه را در مرکز تجزیه و تحلیل نیروی دریایی (CNA) رهبری می کند. در اواخر سال ۲۰۰۷ و مجددا در اوایل سال ۲۰۰۸، او تیمی را هدایت کرد که به تیم های بازسازی ولایتی (PRT) در شرق افغانستان مشاوره می داد. وی قبلاً که به عنوان مشاور ضد شورش به نیروی اعزامی دریایی (I MEF) منصوب شد، برای جنگ در عراق از فوریه تا مه ۲۰۰۳، از فوریه ۲۰۰۴ تا فوریه ۲۰۰۵ و از فوریه ۲۰۰۶ تا آگوست ۲۰۰۶ اعزام شد. بیشتر آن زمان در استان الانبار بود. آخرین اثر مکتوب دکتر مالکاسیان یک کتاب با ویرایش مشترک (با دانیل مارستون از آکادمی نظامی سلطنتی Sandhurst) درباره عملیات ضد شورش در جنگ مدرن است. از دیگر کتاب های وی می توان به «تاریخچه جنگ های فرسایشی مدرن (۲۰۰۲) و جنگ کره، ۱۹۵۰-۱۹۵۳ (۲۰۰۱)» اشاره کرد. همچنین مقالات چاپ شده وی در مجلات عبارتند از:

  • «آیا ائتلاف به نیروهای بیشتری در عراق نیاز داشت؟ شواهدی از الانبار»، فصلنامه نیروی مشترک
  • «یک خط آبی نازک در شن»، دموکراسی: مجله ایده ها
  • «Signaling Resolve, Democratization, and the First Battle of Fallujah»، مجله مطالعات استراتژیک
  • «نقش ادراکات و اصلاحات سیاسی در ضد شورش»، جنگ های کوچک و شورش ها
  • «به سوی درک بهتر فرسایش»، مجله تاریخ نظامی.

شایان ذکر است دکتر مالکاسیان دکترای تاریخ جنگ از دانشگاه آکسفورد دارد.

اولین تاریخ معتبر طولانی ترین جنگ آمریکا توسط یکی از محققان برجسته جهان

جنگ آمریکا در افغانستان، که از سال ۲۰۰۱ آغاز شد، اکنون طولانی ترین درگیری مسلحانه در طول تاریخ این کشور است. این جنگ در حال حاضر رو به اتمام است و نیروهای آمریکایی احتمالاً به زودی این سرزمین را ترک خواهند کرد – اما تنها پس از حدود دو دهه اقامت. در کتابِ جنگ آمریكا در افغانستان، كارتر مالكاسیان اولین تاریخچه جامع درگیری را ارائه می دهد. مالکاسیان هم یک مرجع برجسته علمی در این زمینه است و هم یک پزشک باتجربه، که تجربه نزدیک به دو سال کار در حومه افغانستان و ادامه خدمت به عنوان مشاور ارشد ژنرال جوزف دانفورد، فرمانده نظامی آمریكا در افغانستان و بعداً رئیس روسای مشترک ستاد را در پرونده خود دارد.

با استفاده از یک دانش عمیق محلی، درک زبان پشتو، و بررسی اسناد اصلی و دست اول، مالکاسیان در مراحل مختلف جنگ حرکت می کند: حمله سال ۲۰۰۱ و بعد از آن؛ ردپای کمرنگ آمریکایی در هنگام حمله به عراق در سال ۲۰۰۳؛ تجدید حیات طالبان در سال ۲۰۰۶، اوج دوران اوباما و بازنشانی های مختلف در استراتژی و تخصیص نیرو که از سال ۲۰۱۱ به بعد اتفاق افتاد و در گفتگوهای صلح ۲۰۱۸-۲۰۲۰ به اوج خود رسید. مالکاسیان در این اثر، از تجربیات خود برای ایجاد یک نقطه دید منحصر به فرد در جنگ استفاده می کند. امروز، طالبان قدرتمندترین جناح است و پیروزی را محتمل می داند. نتیجه نهایی پس از خروج آمریکا با توجه به تعدد بازیگران در آنجا ذاتاً غیرقابل پیش بینی است، اما یک چیز قطعی است: جنگ آن طور که آمریکا انتظار داشت پیش نرفت.

اگرچه رهبر القاعده اسامه بن لادن کشته شد و هیچ حمله بزرگی به میهن آمریکا پس از سال ۲۰۰۱ انجام نشد، ایالات متحده قادر به پایان دادن به خشونت یا تحویل جنگ به مقامات افغانستان نبود، جاییکه که بدون پشتوانه ارتش آمریکا قادر به ادامه حیات نبود. کتاب جنگ آمریکا در افغانستان توضیح می دهد که چرا این جنگ چنین نتیجه ناامیدکننده ای داشته است. به شیوه ای خردمندانه و همه جانبه، کتاب جنگ آمریكا در افغانستان تصویری واقعی از درگیری را در تمام مراحل آن ارائه می دهد به گونه ای كه تا سال های آینده به عنوان گزارش معتبر باقی خواهد ماند.

جنگی امریکا در افغانستان |جنگی امریکا در افغانستان |جنگی امریکا در افغانستان |جنگی امریکا در افغانستان

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا