سر تیتر خبرهاکتابخانهنخستین خبرها

کتاب «ظهور و سقوط اسامه بن لادن»؛ نوشته پیتر برگن

۹ سنبله (شهریور) ۱۴۰۰ – ۳۱/ ۸/ ۲۰۲۱

– عنوان کتاب: «ظهور و سقوط اسامه بن لادن»
– نویسنده: پیتر برگن
– ناشر: Simon & Schuster
– سال انتشار: ۲۰۲۱
– زبان: انگلیسی
– تعداد صفحات: ۴۱۶

پیتر برگن (متولد ۱۹۶۲) روزنامه نگار رسانه های چاپی و تلویزیونی، متولد آمریکا و بزرگ شده در انگلیس، نویسنده و تحلیلگر امنیت ملی شبکه CNN است. برگن اولین مصاحبه تلویزیونی با اسامه بن لادن را در سال ۱۹۹۷ انجام داد. این مصاحبه که از CNN پخش شد، اولین باری بود که بن لادن علیه آمریکا به مخاطبان غربی اعلام جنگ کرد. پیتر برگن نویسنده یا ویراستار هشت کتاب، از جمله سه کتاب پرفروش نیویورک تایمز و چهار کتاب غیر داستانی بهترین روزنامه سال واشنگتن پست است. برخی از آثار او عبارتند از: جنگ مقدس، اسامه بن لادن که می شناسم، و طولانی ترین جنگ: درگیری پایدار بین آمریکا و القاعده (ژانویه ۲۰۱۱).

برگن استاد دانشگاه ایالتی آریزونا است. او هجده بار در مورد کمیته های کنگره درباره مسائل امنیت ملی شهادت داده است و در دانشگاه های هاروارد و جانز هاپکینز مقام های تدریس داشته است.

کارشناس برجسته جهان در مورد اسامه بن لادن، برای اولین بار بیوگرافی قطعی مردی را ارائه می دهد که مسیر سیاست خارجی آمریکا را در قرن بیست و یکم تعیین کرد و ما امروز نیز به نبرد با وراث ایدئولوژیک او ادامه می دهیم.

در ظهور و سقوط اسامه بن لادن، پیتر برگن ارزیابی متفاوتی را از شخصی که باعث آغاز سریع جنگ های طولانی آمریکا با القاعده و فرزندان آن گروه شده بود، انجام داد و بن لادن را در تمام ابعاد زندگی اش به تصویر کشید: به عنوان یک مرد خانواده، یک متعصب، به عنوان فرمانده میدان جنگ، به عنوان یک رهبر تروریست و به عنوان یک فراری.

این کتاب تناقضات متعدد او را روشن می کند: او پسر یک میلیاردر بود، اما اصرار داشت که خانواده اش مانند فقرا زندگی کنند. همسر و فرزندان خود را می پرستید، بسته به دو همسر خود که هر دو دارای مدرک دکترا بودند، تصمیمات مهم استراتژیک را میگرفت. با این حال، او خرابی هایی را برای خانواده خود به ارمغان آورد. او متعصب مذهبی بود، با این وجود حاضر بود هزاران غیرنظامی را به نام اسلام بکشد. او از وفاداری عمیق الهام گرفت اما در نهایت، محافظانش علیه او برخاستند و در حالی که او مرگبارترین اقدام کشتار جمعی در تاریخ ایالات متحده را انجام داد، در دستیابی به هیچ یک از اهداف استراتژیک خود موفق نبود.

تصویر ماندگاری که ما از بن لادن در سالهای پایانی زندگی اش داریم این است که یک مرد سالخورده با ریش سفیدی در حال تماشای تصاویر قدیمی از خود است، مانند سایر پدران با ریموت کنترل خود کانال ها را جابجا میکند. در پایان، بن لادن در محله ای ضعیف در حومه شهر، دور از خط مقدم جنگ مقدس خود، جان باخت. با این حال، و با وجود آن تحقیر غیرقهرمانانه، ایدئولوژی او همچنان ادامه دارد. به لطف مصاحبه های منحصر به فرد با اعضای خانواده و همکارانش و اسنادی که اخیراً به دست آمده است، تصویر برگن از اسامه برای اولین بار نشان می دهد که او واقعاً چه کسی بوده است و چرا او همچنان به الهام بخشیدن به نسل جدید جهادگران ادامه می دهد.

مطالب فوق برگرفته از وب سایت های زیر می باشد:

https://www.foyles.co.uk
https://www.amazon.com

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا