روابط خارجیسر تیتر خبرهاسیاست

کارشناس: چین اولین کشوری نخواهد بود که طالبان را به رسمیت بشناسد

۱۰ آبان(عقرب)۱۴۰۰-۲۰۲۱/۱۱/۱

نوشته زیر از وب سایت دویچه وله دری، معتقد است که چین هرگونه به رسمیت شناختن طالبان را در هماهنگی با کشورهایی چون ایران، روسیه و پاکستان انجام خواهد داد. در این نوشته آمده است که:

به گفته یک کارشناس آشنا با سیاست خارجی چین، این کشور در به رسمیت شناختن حکومت طالبان پیشتاز نخواهد بود و فقط در همآهنگی با کشورهای روسیه، پاکستان و ایران چنین اقدامی را انجام خواهد داد.

پس از قدرت گرفتن طالبان در ماه آگست امسال، این گروه در ماه سپتمبر حکومت سرپرست خود را اعلام کرد که منحصراً متشکل از اعضای رهبری این گروه است.

تا اکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته اند. با وجود این، وانگ یی، وزیر خارجه چین هفته گذشته با مقامات این گروه در قطر دیدار نمود.

با وجود این که چین هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما هو شیشنگ، کارشناس جنوب آسیا در موسسه روابط بین‌الملل معاصر چین گفته است: «هرگاه چهار کشور چین، پاکستان، روسیه و ایران در این رابطه (به رسمت شناختن طالبان) به یک اجماع برسند، قضیه فرق می‌کند. ما نخستین کشور نخواهیم بود.» موسسه روابط بین‌الملل معاصر یک مرکز تحقیقاتی رسمی و متعلق به دستگاه امنیت ملی چین است.

هو در یک سخنرانی در مجتمع «پیکنگ-شین جیانگ»، همایش امنیتی که توسط یک مرکز تحقیقاتی رسمی نظامیان چین برگزار شده است، در اظهارات نادری در مورد محاسبات چین راجع به افغانستان روشنی انداخت.

او پیش‌بینی کرد که ایالات متحده امریکا پس از خروج از افغانستان همکاری نظامی خود با هند را تقویت خواهد کرد و این مساله ممکن است هند را «جسورتر» سازد و در برابر چین اقدامات ریسک‌پذیری را روی دست خواهد گرفت.

هند و چین چند دهه است که مناسبات پرتنش دارند و در ماه جون سال گذشته نیروهای مرزی دو کشور درگیر شدند و این نیروها هنوز هم در حالت آماده باش به سر می برند.

به گفته هو «احتمال درگیری ها و تنش های جدید بعید نمی باشند.»

این کارشناس چینی افزود که در سطح بین المللی از طالبان انتظار می‌رود که گسترش شورشگری اسلام گرایانه در منطقه را متوقف و از بازگشت به هرج و مرج جلوگیری کنند؛ چیزی که چین و پروژه  «کمربند و جاده» اش در منطقه را متاثر خواهد کرد.

این کارشناس ابراز نگرانی کرد که ممکن است ایالات متحده امریکا منابع را به ایجاد «مزاحمت‌ها» برای چین در ساحاتی چون دریای جنوب چین، تایوان و شبه جزیره کوریا متمرکز سازد.

او گفت: «ایالات متحده در ۲۰ سال اخیر دو تریلیون دالر در افغانستان سرمایه گذاری کرد… اگر حتی تنها ۵۰ میلیارد دالر را به تغییر مسیر دهد، چین فشار زیادی را احساس خواهد کرد.»

ایالات متحده امریکا پس از خروج از افغانستان با کشورهای دیگر منطقه از جمله با هندوستان در رابطه به ایجاد پایگاه‌هایی برای عملیات ضد تروریسم در گفتگو می‌باشد؛ آنچه که سبب نگرانی چین نیز می‌گردد.

دو نانگای، معاون رئیس موسسه مطالعات استراتیژیک چین که شعبه تحقیقاتی وزارت خارجه این کشور است، به رویترز گفت: «ایالات متحده می‌گوید که این پایگاه‌ها برای مبارزه علیه تروریست‌های افغان است، اما می‌تواند انگیزه‌های دیگری در ارتباط به چین و روسیه داشته باشد.»

این کارشناس افزود: «آسیای میانه حیات خلوت روسیه است. ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم که ایالات متحده در اینجا جای پا باز کند.»

منبع: دویچه وله دری

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا