تصویر روز

خودداری سرکنسول طالبان در پیشاور برای ایستادن هنگام پخش سرود ملی پاکستان

۲۸ شهریور (سنبله) ۱۴۰۳ – ۱۸ / ۹/ ۲۰۲۴

محب‌ الله شاکر، سرکنسول طالبان در پیشاور، روز سه‌ شنبه ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴ به دعوت علی امین گنداپوری، وزیر اعلی ایالت خیبرپختونخوا، به یک کنفرانس دعوت شده بود. طبق عرف دیپلماتیک، دیپلمات‌ ها هنگام پخش سرود ملی کشور میزبان باید بایستند، اما او و فرد همراهش تنها کسانی بودند که هنگام پخش سرود ملی پاکستان از جا برنخاستند. این عمل آنها که با واکنش های بسیاری همراه بود، به انتشار ویدیوی این مراسم، و تجزیه و تحلیل رفتار غیر معمول دیپلمات های طالبان حتی در اخبار پاکستان منجر شد. این در حالیست که طبق پروتکل‌‌ های دیپلماتیک، دیپلمات ها برای احترام به قوانین کشورهای میزبان، این عرف را رعایت می‌ کنند.

بدین ترتیب با خودداری محب الله شاکر و همراه او در به جا آوردن رسوم دیپلماتیک، وزارت خارجه پاکستان نیز بی‌ احترامی سرکنسول طالبان در پیشاور به سرود ملی این کشور را محکوم کرد. چنانچه وزارت خارجه پاکستان بی‌ احترامی دیپلمات‌‌ های طالبان به سرود ملی آن کشور را محکوم نموده و آن را «نقض پروتکل‌ های دیپلماتیک» خواند. ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ ای، ضمن محکوم کردن اقدام دیپلمات‌‌ های طالبان گفت: «اعتراض شدید خود را به مقام‌ های افغانستان در اسلام‌ آباد و کابل (طالبان) منتقل خواهیم کرد.» پس از آن گفته شد که وزارت خارجه پاکستان شارژدافیر سفارت طالبان در اسلام آباد را احضار کرده و اعتراض شدید خود را نسبت به بی‌ احترامی کنسول طالبان در پشاور به سرود ملی پاکستان ابراز داشته‌ است.

بنابرگزارش ها، کنسولگری طالبان در پیشاور در توجیه این عمل سرکنسول طالبان چنین گفته است که او به دلیل اینکه سرود ملی پاکستان با موسیقی همراه بود، از ایستادن و احترام به آن خودداری کرد. وی افزود که نشستن سرکنسول هنگام پخش سرود ملی پاکستان «هرگز بی‌ احترامی به سرود این کشور نبوده است.» او خاطر نشان کرد که «ما نیز به دلیل موسیقی، اجرای سرود ملی [در افغانستان] را ممنوع کرده‌ ایم و اگر این سرود بدون موسیقی پخش شده یا توسط کودکان اجرا می‌ شد، سرکونسل حتماً برمی‌ خاست و دست بر سینه می‌ گذاشت.»

به هر روی باید اشاره داشت که این دست کنش و واکنش ها در حالی رخ می دهد که روابط افغانستان و پاکستان اخیرا به تیرگی گرویده است. خصوصا تنش های مرزی طی هفته های پیشین روندی صعودی داشته و در این جریان شاهدِ بالا گرفتن تبادل آتش میان طرفین، تحت تاثیر قرار گرفتن غیرنظامیان و حتی آواره شدن مردم مناطق مرزی نیز بودیم. چنانچه بنابر گزارش های رسیده از منابع محلی، روز چهارشنبه ۴ سپتامبر ۲۰۲۴ درگیری ­‌هایی در نزدیکی ولایت خوست در جنوب شرقی افغانستان و کُرم ایجنسی پاکستان روی داد. گفته شده این درگیری زمانی آغاز گردید که نیروهای طالبان تلاش داشتند دو پاسگاه امنیتی در امتداد مرز مورد مناقشه (مناطق پالوث و پتک) ایجاد کنند که با مخالفت نیروهای پاکستانی مواجه شده و درگیری میان دو طرف شکل گرفت. در راستای اطلاعاتی بیشتر مرتبط با تنش های مرزی میان افغانستان و پاکستان می توانید روی “این مطلب” کلیک کرده، تحولات اخیر را مطالعه نمایید.

اما به نظر می رسد این جریان همچنان نیز ادامه داشته و در آینده نیز شاهد آن باشیم. چنانچه حتی امروز در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۴ طاهرخان، خبرنگار پاکستانی از تبادل آتش میان طرفین گزارشی ارائه داده است. بنابر این گزارش که در صفحه ایکس طاهر خان انتشار یافته، به گفته منابع امنیتی پاکستان، تبادل آتش با نیروهای افغان در منطقه قبایلی «کرم علیا» در مرز پاکستان با افغانستان صورت گرفته است. منابع پاکستانی ادعا کرده اند که شامگاه سه شنبه نیروهای افغان به سمت پاسگاه های پاکستان تیراندازی کردند. همچنین منابع پاکستانی گفته اند که به این عمل نیروهای افغان فورا پاسخ داده شد و پاسگاه های افغان با سلاح هایی سنگین پاسخ گرفتند. گفته می شود در این درگیری، سلاح هایی از خمپاره ۸۱ میلی متری و مسلسل ۱۲٫۷ میلی متری استفاده شده است. منابع پاکستانی ادعا کرده اند که به طرف افغان خسارات وارد شده است. هرچند موضع مقام های طالبان در افغانستان هنوز مشخص نبوده و از دلایل تبادل آتش اطلاعی در دست نیست.

20240918 080650 20240918 080655

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا