تصویر روز

طالبان و تلاش برای تخریب چهارراهی عبدالعلی مزاری در غرب کابل

۱ مهر (میزان) ۱۴۰۳ – ۲۲ / ۹/ ۲۰۲۴

تصاویری در شبکه‌ های اجتماعی منتشر شده است که نشان می دهد طالبان شنبه‌ شب (۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۳) با یک بولدوزر اقدام به تخریب چهارراهی عبدالعلی مزاری در غرب کابل کرده اند.
طبق گفته های کاربران شبکه‌ های اجتماعی در توضیح این ویدیو، «طالبان شبانه نماد یادبود عبدالعلی مزاری را تخریب می‌ کنند.» طالبان پیش از این نیز تندیس عبدالعلی مزاری را در این چهارراهی و مجسمه او را در ولایت بامیان تخریب کرده بودند.

مجسمه مزاری بامیان
حکومت پیشین افغانستان به عبدالعلی مزاری، رهبر فقید “حزب وحدت اسلامی افغانستان” لقب «شهید وحدت ملی» را اعطا کرده بود. عبدالعلی مزاری، یکی از رهبران مهم پیشین هزاره ‌ها و شیعیان افغانستان بود که در دوره اول سلطه طالبان در دهه نود میلادی زندانی و سپس کشته شد.
بسیاری کاربران و برخی سیاستمداران و مقامات افغانستان نسبت به تخریب چهارراهی عبدالعلی مزاری در غرب کابل توسط طالبان، واکنش نشان دادند. چنانچه احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، گفت: «شهدا سنگ قبری یا خشت میدانی نیستند که با تخریب از بین بروند.»
رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز در صفحه ایکس خود و در همین رابطه نوشت: «متأسفانه، طالبان همچون یک فاجعه ویرانگر در افغانستان ظهور کرده‌اند که هدف اصلی‌شان ایجاد تفرقه میان اقوام برادر، تضعیف همبستگی ملی و نابودی تاریخ و هویت این سرزمین است. آن‌ها در هر قدمی که برمی‌دارند، بذر بی‌اعتمادی و دشمنی را میان مردم می‌پاشند. از منع تحصیل زنان گرفته تا وادار کردن نخبگان به ترک کشور، از تخریب نهادهای ملی تا غارت ثروت‌های ملی و تحریک احساسات قومی، همه این‌ها بخشی از یک نقشه شوم و پیچیده است. طالبان عمداً در تلاش‌اند تا با شعله‌ور ساختن تفرقه و بی‌اعتمادی، افغانستان را به سوی یک بحران عمیق سوق دهند که نتیجه‌ای جز ویرانی و فروپاشی نخواهد داشت.»

بنابرگزارش ها، متعاقبا ‏نعمت الله بارکزی، سخنگوی شهرداری طالبان در کابل با پخش ویدیویی گفت بعضی از چهارراهی ‌ها در شهر کابل برای رفاه شهروندان برداشته شده است. او در این ویدیو از ذکر نام عبدالعلی مزاری خودداری کرده اما گفت شب گذشته براساس اصول و قواعد مشخصی که وجود دارد در ساحه دشت برچی یک چهارراهی برداشته شد.
با این حال این مقام شهرداری طالبان گفت این چهارراهی «بهسازی» خواهد شد تا وضعیت بهتر ترافیکی به وجود آید. شهرداری طالبان می‌گوید برداشتن این چهارراهی ازدحام ترافیکی میان دشت برچی و پل سرخ را کاهش خواهد داد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا