سیاست

اعلام آمادگی طالبان برای گفتگوهای صلح

۱۶ شهریور (سنبله) ۱۳۹۹ – ۲۰۲۰/۹/۶

کتی گانون

مقامات طالبان اعلام کردند که یک هیئت بلندپایه روز شنبه به قطر بازگشته و زمینه برای آغاز گفتگوهای صلح با دولت افغانستان که انتظار می رود در این کشور کوچک خلیج فارس برگزار شود را هموار ساخته اند. این مقامات به شرطِ فاش نشدنِ نامشان و ناشناس ماندن صحبت کردند؛ زیرا آنها برای صحبت با رسانه ها اجازه نداشتند. مذاکراتِ به تعویق افتاده دومین بخشِ مهم در توافق صلحی است که ایالات متحده در ماه فوریه در دوحه قطر با طالبان امضا کرد.

ورود هیئت طالبان به قطر، جایی که این گروه دفتر نمایندگیِ سیاسی خود را دارد، در حالی صورت گرفت که یک مقام بلند پایه ی دولت افغانستان، طالبان را به دلیل تأخیر در شروع گفتگو مقصر دانسته و سرزنش کرد. چنانکه فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی کابل، روز شنبه در توئیتی اذعان کرد که دولت برای آغاز مذاکرات مستقیم آماده است. وی بدون توضیح و تفسیری اضافه تر اذعان کرد که: “روند آزادی زندانیان به پایان رسیده و دیگر هیچ بهانه ای برای به تأخیر انداختن گفتگوها وجود ندارد، اما طالبان هنوز آماده شرکت در گفتگوها نیستند.”

در مقابل، در توئیتی غافلگیرانه در اواخر شب شنبه، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان از ایجاد تغییری در تیم مذاکره کننده طالبان خبر داد. شیخ مولوی عبدالحکیم، قاضی القضات طالبان این به عنوان رئیس تیم مذاکره کننده، جانشین شیر محمد عباس استانکزی، که خود به عنوانِ معاون تیم مذاکره کننده خواهد بود، انتخاب شده است. انتصابِ حکیم، که به رهبر طالبان هبت الله آخوندزاده نزدیک است، تیم مذاکره کننده طالبان را به ۲۱ نفر رساند. اما هیچ توضیحی برای این تغییرات ناگهانی مطرح نشد.

 تا زمانِ توافقِ طالبان در ماه فوریه با ایالات متحده، طالبان از مذاکره مستقیم با دولت افغانستان خودداری می کردند. تیم مذاکره کننده فعلی کابل مجموعه ای از مقامات دولتی و اپوزیسیون است. وزارت امور خارجه آمریكا روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد كه زلمی خلیلزاد، فرستادۀ خود كه واسطه توافق صلح در ماه فوریه بود، روز گذشته عازم قطر شده تا برای آغازِ “فوری” مذاكرات بین طرفینِ متخاصم فشار آورد. واشنگتن فشارها را بر هر دو طرف درگیری در بین افغان ها افزایش داده است تا مذاکرات در مورد وضعیت افغانستان پس از جنگ، چگونگی محافظت از حقوق زنان و اقلیت ها، و همچنین درابطه با اینکه چگونه ده ها هزار طالبان مسلح و شبه نظامیانِ متحدِ دولت خلع سلاح گشته و مجددا در جامعه و ساختار سیاسی ادغام شوند، آغاز گردد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است که: “مردم افغانستان برای کاهش پایدار خشونت و توافقی سیاسی که به جنگ پایان دهد، آماده اند.” رابرت اوبراین، مشاور امنیتی ایالات متحده هفته گذشته با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تماسی طولانی داشت. مقامات آمریکایی همچنین به پاکستان فشار آوردند تا طالبان را بر سر میز مذاکره بنشانند. بدین ترتیب در اواخر ماه آگوست، هیاتی به رهبری رئیس دفتر سیاسی طالبان و مذاکره کننده اصلی توافق در فوریه با ایالات متحده، ملا عبدالغنی برادر، به پاکستان آمد. در حالی که اطلاعات اندکی در مورد جزئیات دیدارهای وی با مقامات پاکستانی فاش شد، لیکن اعتقاد بر این است که وی برای شروع با گفتگوهای بین الافغانی تحت فشار قرار گرفته است.

از آنجا که بسیاری از شورای رهبری طالبان در پاکستان زندگی می کنند، واشنگتن نیز طبیعتا بر اسلام آباد فشار آورد تا از نفوذ خود برای پیشبرد مذاکرات استفاده کند. همان طور که عمران خان نخست وزیر پاکستان بارها اعلام کرده است که خواهانِ آغازِ گفتگوهای صلح بوده و راه حلی نظامی برای افغانستان غیرممکن است.

بدین ترتیب، بنابر گزارش ها گفته می شود که مقامات پاکستانی در روز جمعه و پیش از بازگشت برادر به دوحه با وی ملاقات کرده، و برای بار دوم مجددا برای آغاز سریع مذاکرات صلح افغانستان فشار آوردند. مقامات آمریكایی و افغان هر دو اعلان کرده اند كه خواهان كاهش خشونت در درگیری ها و مذاكره با طالبان هستند، اما این گروه شبه نظامی معتقد است كه آتش بس تنها پس از آغاز مذاكرات در دستور كار قرار خواهد گرفت.

توافق ماه فوریه واشنگتن با طالبان به منظور تاییدی برای خروج نیروهای آمریکایی پس از نزدیک به ۲۰ سال جنگ، و مطابق با وعده ی دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ ایالات متحده منعقد شد. این عقب نشینی که پیشتر آغاز شده است، به موفقیت در مذاکرات افغانستان بستگی نداشته، بلکه به تعهداتی که طالبان برای مبارزه با گروه های تروریستی داده است و همچنین اطمینان جهتِ عدم استفاده از افغانستان برای حمله به آمریکا یا متحدانش انجام داده اند، بستگی دارد.

منبع: سایت گلوبال نیوز

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا