سر تیتر خبرهاسیاستفرهنگ و اجتماع

تبعیض میان نوزاد دختر و پسر؛ رنجی که زنان افغان متحمل می‌شوند

۲۹  آذر (قوس) ۱۳۹۹ – ۱۹ / ۱۲/ ۲۰۲۰

با آن که زنان در تعیین جنسیت فرزند پسر و دختر نقش ندارند، اما در افغانستان زنان زیادی به دلیل به دنیا آوردن فرزند دختر مورد بی‌احترامی و حتی خشونت قرار می‌گیرند. همکار ما در این زمینه از غزنی گزارش می دهد.

قایل شدن تفاوت میان فرزند دختر و پسر هنوز هم در بسیاری خانواده ها در جامعه سنتی افغانستان وجود دارد و برخی زنان به دلیل به دنیا آوردن نوزاد دختر مورد سرزنش یا بی‌احترامی قرار می‌گیرند. هنوز هم به این زنان جمله تحقیرآمیز «این زن دخترزاست» به کار برده می‌شود.

ثریا طاهری، مسئول بخش نسایی ولادی شفاخانه ولایتی غزنی به دویچه ویله می گوید: «هنوز هم اکثر خانواده ها با تولد دختر مشکل دارند و به این مسئله به یک دید متفاوت نسبت به تولد پسر می نگرند.»

طاهری می افزاید که شاهد برخوردهای ناپسند و تبعیض آمیز با زنان از سوی شماری از خانواده ها بوده است که حتی برای زنان پس از تولد نوزاد دختر ادویه لازم را که از سوی داکتران تجویز می شود، تهیه نمی کنند.

او می‌گوید: «در برخی موارد شاهد بودیم که خانواده ها پس از تولد دختر یک کلمه مایوس کننده “وای دختر است” را به کار می‌برند و می گویند، این زن دختر زا است و ارزشش را ندارد که برایش دوا بگیریم. در حالی که زنان پس از وضع حمل به صورت جدی به ادویه نیاز دارند و باید مورد توجه جدی قرار گیرند.»

طاهری همچنان علاوه می کند که در برخی موارد زنانی که نوزاد دختر به دنیا می آورند از ترس نوزاد را با خود نمی برند و به مسئولین بخش نسایی ولادی شفاخانه می سپارند و از آنان می خواهند که این نوزاد را به کسانی که نیاز به فرزند دارند بدهند. دلیل این که زنان مجبور می شوند کودکان شان را در شفاخانه رها کنند، نپذیرفتن فرزند دختر از سوی پدر و خشونت های خانوادگی گفته شده است.

طاهری تاکید دارد که در بسیاری موارد در زمان بارداری زنان، داکتران از مشخص ساختن جنسیت نوزادان ابا می ورزند. زیرا به گفته وی در برخی موارد زنان با مشخص شدن جنسیت دختر اقدام به سقط جنین می کنند و یا هم با خشونت های خانوادگی روبرو می شوند. از سویی هم، هرگاه جنسیت نوزاد دختر تشخیص شود آنگونه که از یک زن حامله باید مراقب شود به او رسیدگی نمی شود و کودک ناقص به بار می آید.

روایت دختری که در یک خانواده سنتی تولد شده است

سمین دختر جوانی است که به عنوان قابله در یکی از شفاخانه های غزنی فعالیت می کند. او می گوید دوران کودکی سختی را با کم مهری خانواده اش سپری کرده است.

وی که حالا یک دختر تحصیل کرده است، از قول مادرش داستان دوره کودکی به خصوص روزهای تازه به دنیا آمدنش را روایت می کند که پس از تولد پدرش می خواسته او را به آتش بیاندازد، اما مادرش با احساسات مادرانه خود مانع این کار پدرش شده است.

گل مکی مادری است که سه کودک دختر به دنیا آورده است. او می گوید زمانی که سومین نوازد دختر را به دنیا آورده بود، از سوی همسرش مورد تهدید و خشونت قرار گرفت.

گل مکی مانند ده ها زن دیگر داستان غم انگیری را روایت می کند و می گوید که قبل از تولد فرزند سومش، همسرش هشدار داده بود که اگر این بار کودک دختر به دنیا بیاورد او را طلاق خواهد داد و یا هم زن دوم خواهد گرفت. او می گوید که پس از به دنیا آوردن سومین فرزند دختر، شاهد انواع خشونت ها از سوی شوهرش بوده است.

پیامدهای منفی قایل شدن تفاوت میان دختر و پسر

آصف فیاضی، مسئول شفاخانه خاتم النبین در ولایت غزنی می گوید در شرایط کنونی و با پیشرفت های که در دنیای امروزی ایجاد شده است، تفاوت قایل شدن میان پسر و دختر تاسف آور است. به گفته وی قایل شدن تفاوت میان فرزندان تاثیر منفی بر روح و روان کودکان به جا خواهد گذاشت. افزون بر این، برخورد دوگانه سبب می شود که دختران از حقوق شان به ویژه حق تعلیم و تربیه محروم می شوند.

یک کار غیراسلامی

هاشم انوری، یکی از عالمان دین می گوید که تبعیض یا فرق قایل شدن میان پسر و دختر ریشه در جهالت انسان های قبل از اسلام دارد و در جامعه انسانی امروز تفاوت قایل شدن میان دختر و پسر مردود است.

انوری می افزاید که بر بنیاد آموزه های دینی، برخورد دوگانه هرگز مورد تائید اسلام نیست و این گونه اعمال از سوی برخی افراد علیه نوزدان، یک عمل غیرانسانی و غیراسلامی است.

منبع: دویچه وله دری

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا