سر تیتر خبرهاسیاستنخستین خبرها

افغانستان می گوید حضور رهبران طالبان در پاکستان چالشی برای روند صلح است

رهبران طالبان

۷ بهمن(دلو)۱۳۹۹-۲۰۲۱/۱/۲۶

افغانستان می گوید حضور رهبران طالبان در پاکستان چالشی برای روند صلح است

دولت افغانستان روز جمعه گفت که حضور رهبران طالبانِ افغانستان در پاکستان چالشی برای روند صلح افغانستان است. ویدئویی که چند روز پیش در شبکه های اجتماعی منتشر شد، ملاعبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان و رئیس هیئت صلح این گروه را در میان گروهی از اعضای طالبان  در شهر کراچی پاکستان نشان می داد.

برادر هفته گذشته با دیگر نمایندگان طالبان در پاکستان بود تا در آخرین تلاش برای پیشبرد گفت و گوهای صلح متوقف شده بین این گروه و دولت در کابل، برای پایان دادن به دهه ها جنگ با مقامات عالی رتبه پاکستان دیدار کند.

در این ویدئو، دیده می شود که وی به جمعیت می گوید که روند صلح با مشورت رهبران طالبان در پاکستان در حال نهایی شدن است.

 وزارت امور خارجه افغانستان در واکنش به این فیلم در بیانیه ای گفت که حضور عناصر شورشی و رهبران آنها در قلمرو پاکستان به وضوح، حاکمیت ملی افغانستان را نقض می کند و همچنان باعث ایجاد بحران و بی ثباتی در منطقه می شود و دستیابی به صلح پایدار در افغانستان را به خطر می اندازد.

هنگامی که اعضای طالبان در ۱۶ دسامبر وارد پاکستان شدند، این وزارتخانه بیانیه ای صادر که این دیدار با مشورت با دولت کابل در حال انجام است.

 با این حال،به دنبال نشر این فیلم،گفته شد، در حالی که این دیدار در ابتدا”امید بیشتری برای برداشتن گام های عملی در جهت متوقف کردن خونریزی و ایجاد صلح پایدار در افغانستان ایجاد کرد”،(اما) این فیلم حضورطولانی مدت رهبران طالبان در خاک پاکستان را فاش کرد.

در این بیانیه آمده است:” با تاسف و نگرانی عمیق، برخی از رهبران طالبان در فیلم های بازدید از اردوگاه آموزشی دیده می شوند. طی هفته گذشته دو مجموعه خبر در مورد افغانستان از پاکستان منتشر شده است، یکی منبع امید برای دولت و مردم افغانستان و دیگری باعث نگرانی شدید”! نه دولت پاکستان و نه طالبان هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده اند.

 با مشارکت کلیدی پاکستان در آوردن طالبان بر روی میز مذاکره با هیئت آمریکایی  و سرانجام با اشتراک در گفت و گوهای بین الافغانی،مذاکرات صلح بین دو طرف به دنبال یک توافق مهم صورت گرفت که در ماه فوریه بین آمریکا و طالبان امضا شد. این گفتگوها اکنون تا ۵ ژانویه به حالت تعلیق در آمده است.

تاج محمد یک تحلیلگر به عرب نیوز گفت: روند صلح در حال نزدیک شدن به یک نقطه عطف است و هر دو طرف در تلاشند یکدیگر را به دلیل ایجاد محاصره سرزنش کنند.

 ویدئویی که ملا برادر را در پاکستان نشان می دهد به عنوان ابزاری توسط دولت علیه طالبان استفاده می شود.

کابل مدت هاست که به دنبال سرنگونی این گروه در حمله ۲۰۰۱ به رهبری آمریکا به افغانستان، پاکستان را به پناه دادن به طالبان افغان متهم کرده است. و اسلام آباد همیشه این ادعا را رد کرده است.

نویسنده: سید صلاح الدین

منبع: عرب نیوز

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا