سر تیتر خبرهاسیاست

شورای کویته همان دسته از طالبان است که در حال مذاکره با هیات مذاکره کننده دولت افغانستان است

۵ اردیبهشت(ثور)۱۴۰۰-۲۰۲۱/۴/۲۵

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی گفت: شورای کویته طالبان همان دسته از طالبان است که با امریکایی ها مذاکره کرد و در حال مذاکره با هیات مذاکره کننده دولت افغانستان در قطر است.

پیر محمد ملازهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انتشار خبرهایی مبنی بر دستور شورای کویته طالبان در پاکستان به اعضای طالبان در خصوص افزایش حملات در افغانستان و انتقال شورای کویته طالبان پاکستان به افغانستان اظهار داشت: طرف اصلی جنگ و صلح با دولت افغانستان همین شورای کویته است.

وی تصریح کرد: شورای کویته، مسئول اصلی ادامه ی جنگ و صلح درافغانستان است و اگر بین دولت افغانستان و گروه طالبان مذاکرات به یک جمع بندی برسد و طالبان شریک قدرت شوند فقط شورای کویته شریک قدرت خواهد شد نه دیگر گروه های طالبان.

این پژوهشگر سیاسی یادآور شد: رهبران اصلی طالبان در کویته و پیشاور مستقر بودند که دربخش های سیاسی و نظامی در داخل افغانستان فعالیت می کردند و شورای کویته را به وجود آوردند که این شورا بعد از فوت ملاعمر رهبر اسبق طالبان، قرار بود نهایی شود اما میان سران این گروه بر سر شورای رهبری، اختلاف نظر به وجود آمد.

به گفته ملازهی شبکه حقانی شورای دیگری در پیشاور است که معاونت شورای کویته را به عهده دارد، رهبران اصلی آن در کویته مستقر هستند و بخش عملیات نظامی را در داخل افغانستان پیش می برند.

وی افزود: زیر گروه های طالبان با مذاکرات صلح دوحه که توسط امریکا با شورای کویته و با تیمی به رهبری یکی از معاونین طالبان به نام ملا برادر انجام شد و به تفاهم رسیدند، موافق نبودند به همین جهت جنگ های داخلی در افغانستان افزایش یافت. در حال حاضر گروهک های طالبانی تحت کنترل و حمایت شورای کویته قرار ندارند و احتمالاً به صورت مستقل عمل می کنند مانند شبکه حقانی که از گروه های ناراضی مطرح در موضوع مذاکرات صلح می باشد.

این کارشناس سیاسی گفت: با وجود اینکه رهبر طالبان در شهر کویته، رهبر شبکه حقانی نیز می باشد اما این گروهک تحولات را به سود خود نمی داند و بیشتر عملیات را در کابل به شکل انفجاری انجام می دهد.

ملازهی همچنان عنوان کرد بیش از بیست گروه مسلح مخالف دولت در افغانستان فعالیت دارند که هر کدام از آن ها به صورت مستقل عمل می کنند و زیر نظر شورای کویته کار نمی کنند اما علاوه بر آنان داعش نیز اخیرا به جمع گروه های تروریستی در این کشور اضافه شده که جدا از گروه های دیگر فعالیت می کند.

این پژوهشگر سیاسی یادآوری کرد که از نگاه تاریخی در گذشته سه شورای طالبان وجود داشت؛ شورای میرانشاه که رهبری آن را حکمتیار به عهده داشت، شورای کویته که رهبری آن را اکنون ملا هبت الله به عهده دارد شورای پیشاور که رهبری آن را خانواده جلاالدین حقانی به عهده داشت اما رهبری اصلی طالبان در اختیار شورای کویته بود.

به گفته ملازهی حکمتیار و شورای میرانشاه با یکدیگر مصالحه کرده و اکنون در کابل زندگی می کنند اما شورای پیشاور نسبت به شورای کویته سختگیرتر است زیرا شورای کویته حاضر به مذاکره شده اما شورای پیشاور چنین نیست و گفته می شود که ارتباطات نزدیکی به آژانس اطلاعات محرمانه ارتش پاکستان یا (آی. اس.آی) دارد و با آن ها هماهنگ می باشد تا جریان های دیگر.

وی اضافه کرد: در صورت درستی این اطلاعات شورای کویته دو سیاست را در پیش گرفته که یکی پیشبرد کار از طریق نظامی و افزایش حملات است و دیگری تمایل به مذاکره با دولت مرکزی که گفته می شود حملات نظامی را به این دلیل افزایش می دهند که  دولت افغانستان را مجبور کنند امتیاز و سهم قدرت بیشتری  در مذاکرات دوحه بدهد.

این کارشناس سیاسی در مورد اصطلاح طالبان پاکستانی و طالبان افغانستانی که گاهی مطرح می شود هم اظهار کرد: طالبان پاکستانی همان تحریک طالبان است که کاری به افغانستان ندارند و می خواهند قدرت را در اسلام آباد، اسلامی کنند و وجه مشترک آنان با طالبان افغانستانی قومیت است.

ملازهی اظهار کرد: با توجه به اینکه دولت و ارتش پاکستان از طالبان افغانستان، لشکر جیش محمد و حزب مجاهدین کشمیری حمایت می کند، با در نظر داشت طرح مقابله به مثل اداعا می کند که طالبان پاکستان مورد حمایت دستگاه امنیتی افغانستان و هند قرار گرفته است.

به گفته این کارشناس سیاسی بر اساس اطلاعات موجود دستگاه امنیتی هند هم تلاش دارد تحریک طالبان پاکستان را در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان تقویت کند تا علیه دولت مرکزی پاکستان وارد جنگ شود و پاکستان مجبور شود حمایت خود را از گروه طیبه و گروه های کشمیری کاهش دهد، راضی به مذاکره طالبان با دولت افغانستان شود و راه حل سیاسی را بپذیرد.

منبع:پارس تودی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا