تصویر روز

طالبان و تخریب خانۀ مارشال دوستم در کابل

۲۵ مهر (میزان) ۱۴۰۳ – ۱۶ / ۱۰/ ۲۰۲۴

بنابر گزارش ها و تصاویری انتشار یافته در فضای مجازی، شاروالی (شهرداریِ) کابل اعلام کرد که خانه مارشال عبدالرشید دوستم، از مقامات حکومت پیشین و رهبر حزب جنبش ملی افغانستان در منطقه شیرپور کابل تخریب شده است.
طبق ادعای شهرداری کابل، این خانه بر روی زمینی دولتی ساخته شده بود که توسط مارشال دوستم غصب گردیده بود و به همین جهت برای تخریب آن اقدام نمونده شد.

پیش از آن در ۷ اکتبر ۲۰۲۴ نیز اخباری براین مبنا در فضای مجازی وجود داشت که بخشی از خانۀ مارشال دوستم که در مسیر شیرپور قرار دارد توسط شهرداری کابل تخریب شد.

به گفتۀ برخی ناظران، منطقه شیرپور توسط مقامات بلند پایه حکومت پیشین تصرف و خانه‌ هایی شخصی در آنجا ساخته شده بود.

20241015 224017 20241015 224022

اما جدای از گمانه زنی های شگل گرفته در این باره، شاید بتوان گفت با شنیدن نام مارشال دوستم، صحناتی از ورود جنگجویان طالب به قصر وی و جریانی از پیشرویِ نیروهای این گروه در روزهای ملتهب اوت ۲۰۲۱ تداعی  شود؛ زمانی که تصاویر و ویدیوهای مختلفی از رفتارهای ناهنجار و هیجانیِ نیروهای طالبان در مکان های مختلف و فضای مجازی پخش می شد.

چنانچه به گزارش ایندیپندنت فارسی، زادگاه مارشال دوستم شبرغان است و آن زمان تصور می‌ شد که این شهر در مقابل طالبان نفوذناپذیر است؛ اما شبرغان هشتم اوت به دست طالبان سقوط کرد.

 طی آن روزها، پس از سقوط شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان، طالبان وارد قصر مارشال عبدالرشید دوستم شده، لباس نظامی او را پوشیده و با آن عکس یادگاری گرفتند. عکسی که ملغمه ای از آشفتگی روزهای نابه سامانِ سال ۲۰۲۱، خروج مقامات سابق از کشور و تنها ماندن مردم در برابر افرادی که سال های با ترس آنها می زیستند، بدوی بودن آشکارِ نیروهای طالبانی، و استیصال مردم کشور در مقابل آینده ای نامشخص را به نمایش می گذاشت.

20241016 073833

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا