سینما

نگاهی به فیلم «دوازده نیرومند»؛ به کارگردانیِ نیکولای فوگلسیگ

۲۱ مهر (میزان) ۱۳۹۹ – ۱۲/ ۱۰/ ۲۰۲۰

– نام فیلم: “۱۲ نیرومند (۱۲ Strong)”
– ژانر فیلم: اکشن، تاریخی، درام
– کارگردان: نیکولای فوگلسیگ (Nicolai Fuglsig)
– محصول سال: ۲۰۱۸
– بازیگران: کریس همسورث، مایکل شنون، مایکل پنیا، آستین استول، تریوانت رودز، راب ریگل، ویلیام فیکنر، السا پاتاکی، تاد لاکینبیل، جف استالتس، نوید نگهبان (بازیگر ایرانی)، فهیم فضلی، آستین هبرت، جک کیسی

فیلم سینمایی دوزاده نیرومند، فیلمی است در سبک درام و جنگی بر پایه کتاب غیرداستانی داگ استنتن درباره نخستین گروه افسران شبه ‌نظامی سیا و نیروهای ویژه آمریکا که پس از حملات ۱۱ سپتامبر به افغانستان فرستاده شدند تا تحت رهبری یک کاپیتان جدید با ژنرال دوستم همکاری کنند تا طالبان را از بین ببرند. فیلم سکانس ‌های خشونت‌آمیز بسیار زیادی دارد و تماشایش برای افراد کم سن و سال توصیه نمی‌ شود. (شفقنا، ۱۳۹۷)

فیلم ۱۲ نیرومند داستان واقعی محرمانه از سربازان سواره نظام، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون کریس همسورث در نقش کاپیتان میچ نلسون، مایکل شنون در نقش افسر ارشد کل اسپنسر، مایکل پنیا در نقش گروهبان اول سم دیلر، نوید نگهبان در نقش عبدالرشید دوستم و چند تن دیگر از باریگرانی است که در فیلم حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند. در اینجا به ذکر برخی از نقد و بررسی های شخصیت های مختلف به این فیلم می پردازیم:

– به گفته سورن اندرسون از روزنامۀ محلیِ سیاتل تایمز: فیلمنامه فیلم ۱۲ نیرومند یک داستان بسیار زیبا و چشم‌گیر درباره یک قهرمان بزرگ است. علاوه بر قهرمان، این داستان تصادم فرهنگ ‌های مختلف را هم به تصویر می‌کشید.

– تاد مک‌کارتی منتقد سینماییِ نشریه هالیوود ریپورتر معتقد است: تقریبا می‌ توان گفت که این فیلم تا حد خیلی زیادی تنها نمایش اختصاصی کریس همسورث بود. او تمام سنگینی کارهای داستان را روی دوش خود قرار داده است. او کاریزماتیک، شجاع، دارای اعتماد به نفس، شوخ و یک مرد خیلی خوب اهل کنتاکی است که دوست دارد هر چه زودتر ماموریت خود را به اتمام رسانده تا بتواند به آغوش همسر و دخترش بازگردد.

– پیتر تراورس منتقدِ فیلم در نشریه رولینگ استون بر این باور است: چیزی که فیلم ۱۲ نیرومند قصد به تصویر کشیدن آن را داشت، ادای احترام به سربازان شجاع و جسوری است که زندگی خود را در معرض ریسک بزرگی قرار دادند اما سهم آنها در طی سال‌ های زیاد پایمال شد و آنطور که باید و شاید، به آنها اهمیت داده نشده است. تاثیر این موضوع را اصلا نمی‌توان انکار کرد.

– سایمون تامپسون از وب سایتِ رسانه ایِ “آی.جی.ان” چنین می گوید: زمانی که پخش فیلم آغاز می‌شود، به نظر خیلی جذاب و درگیر کننده می‌ رسد و به اندازه کافی سرگرم کننده است که شما گذر زمان را حس نکنید اما در پایان، نمی‌ توانید این فکر را از ذهن خود خارج کنید که قهرمانان واقعی داستان، لایق یک اثر اساسی‌تر و بهتر هستند.

– به گفته استفانی زاکراک منتقد در مجله تایم: با دیدن این اثر، تصور این موضوع خیلی سخت است که فیلم ۱۲ نیرومند براساس اثر پرفروش داگ استنتن یعنی کتاب سواره نظام بوده و داستان آن مربوط به اتفاقاتی است که یک تیم نیروی ویژه ایالات متحده مدت خیلی کوتاهی بعد از ماجرای ۱۱ سپتامبر به افغانستان رفته و قرار است ارتش طالبان و متحدان القاعده‌ ای آنها را شکست دهند. اثری درباره این داستان بسیار زیبا، باید کیفیت خیلی بالاتری می‌ داشت.

– اوون گلیبرمن منتقدِ سایتِ سینماییِ ورایتی برای باور است: فیلم ۱۲ نیرومند به نوبه خود، به اندازه کافی یک اثر قابل تماشا کردن بود. اما از طرف دیگر هم می‌ توان گفت که اثری کاملا بی‌پرده، بی‌روح و با کیفیتی پایین بود که در تمام طول ۱۳۰ دقیقه این وضعیت ادامه داشت.

– همچنین ویل اشتون در وب سایتِ پلی لیست معتقد است: قهرمانانی که در زندگی واقعی حضور داشتند و با شجاعت تمام زندگی و جان خود را در معرض ریسک قرار دادند، لایق اثر بسیار بهتری نسبت به فیلم ۱۲ نیرومند هستند که کیفیتی نسبتا متوسط داشته و خیلی راحت فراموش می‌شود. لیاقت این قهرمانان است که داستان واقعی آنها بازگو شود. بینندگان هم به طبع لایق اثر خیلی بهتری هستند.

– در نهایت کیت واتسون در مجله اسلانت نیز چنین می گوید: نیکولای فوگلسیگ در این فیلم خود اصلا اجازه نمی‌دهد که افکار پیچیده درباره جنگ، استعماری و همچنین مرگ و میر، اطراف شخصیت‌های اصلی‌اش بپلکند. (صالحی، ۱۳۹۶)

همچنین سایت مووی مگ دررابطه با نکات مثبت فیلم چنین بیان می کند که فیلم تا حد زیادی تلاش کرده تا از جهت گیری سیاسی جلوگیری بعمل بیاورد و تمرکزش را بر روی رشادت سربازانی بگذارد که در بازی سیاستمداران نقشی ندارند و تابع می باشند. دوری جستن فیلم از سیاست به حدی است که بتوان آن را یک نکته مثبت ارزیابی کرد. فیلمبرداری ۱۲ نیرومند تماشایی است و بهترین بخش فیلم را تشکیل می دهد. اما دررابطه با نکات منفی فیلم گفته می شود شخصیت های داستان پرداختنی ندارند و تمام آنها یک تیپ مشخص را تشکیل داده اند. تماشاگر هرگز درگیر سرنوشت آنها نمی شود. فیلم اگرچه براساس داستان واقعی ساخته شده و خودش هم آن را بیان می کند، اما روندی که فیلم طی می کند خیلی منطبق با واقعیت نیست. مواجه ۱۲ سرباز آمریکایی با نیروهای گسترده طالبان، آنگونه که اثر به تصویر کشیده، نمی تواند سبب مقاومت شود! بنابراین باید گفت که در اصل، سوژه فیلم واقعی است و نه رویدادهایی که در داستان درج شده اند. زمان فیلم بسیار طولانی است. به راحتی می توان یک سوم از دقایق فیلم را حذف کرد و مطمئن بود که فیلم دچار مشکلی نمی شود! (کریمی، ۱۳۹۷)

[۱] شفقنا، (۱۳۹۷) ، “همزمان با سالروز سقوط مزارشریف؛ نمایش و تحلیل فیلم سینمایی دوازده نیرومند”، کد خبر: ۲۸۴۸۴۷، https://af.shafaqna.com/FA/284847
[۲] صالحی، فریده، (۱۳۹۶) ، “واکنش منتقدان به فیلم ۱۲ Strong”، https://www.zoomg.ir/2018/1/22/270922/12-strong-the-declassified-true-story-of-the-horse-soldiers-review-roundup/
[۳] کریمی، میثم، (۱۳۹۷) ، “نقد و بررسی فیلم ۱۲ پهلوان (۱۲ Strong)”، https://moviemag.ir/cinema/zoom/world/20230-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-12-%D9%BE%D9%87%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%86-12-strong

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا