کتابخانه

کتاب «گرگ های هلمند: نمایی از بطنِِ لانۀ جنگ مدرن»

۲۵ مهر (میزان) ۱۳۹۹ – ۱۶/ ۱۰/ ۲۰۲۰

– عنوان کتاب: “گرگ های هلمند: نمایی از بطنِ لانۀ جنگ مدرن”
– نویسنده: فرانک “گاس” بیگیو
– ناشر: Forefront Books
– سال انتشار: ۲۰۲۰
– زبان: انگلیسی

فرانک (“گاس”) بیگیو پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه دنیسون، از اواسط سال ۱۹۹۳ تا دسامبر سال ۱۹۹۷ در سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده خدمت کرد. بیگیو پس از خدمت اولیه در سپاه تفنگداران دریایی، برای حضور در مدرسه حقوق در دانشگاه کیس وسترن رزرو به زادگاه خود اوهایو بازگشت. وی پس از آن در شهر نیویورک و واشنگتن دی سی زندگی و کار کرد، و در نهایت کاپیتان فرانک “گاس” بیگیو ده سال پس از خدمت به کشور خود به عنوان تفنگدار دریایی ایالات متحده، تصمیم گرفت بار دیگر نیز در سال ۲۰۰۷ به خدمت ارتش درآید، چراکه او دلتنگِ حس اخوت و برادری ارتش و حضور در آن بود. نوشته های او در مورد ارتش و سیاست در واشنگتن پست، ویکلی استاندارد، میلیتاری تایمز، آنلاین ژورنال و غیره چاپ شده است.

با پشت سر گذاشتنِ حرفه وکالت، و رها کردنِ همسر جوان و پسر تازه متولد شدۀ خود، او به دلایلی در استان هلمند –به عبارتی خشن ترین منطقه در افغانستانِ جنگ زده- اعزام شد. منطقه ای که وی در آن مستقر گردید، در آن زمان بستری مناسب و کانونی برای شورشیان طالبان بود و به دلیل موقعیت استراتژیک آن نیز قرن ها به واسطۀ درگیری ها و اشغال از هم گسسته و بی ثبات گردیده شده بود. بیگیو همراه با دیگر تفنگداران دریایی به عنوان یک عامل شریک در عملیات مهم “خنجر” به رهبری ایالات متحده، در حال اجرا و پیشبردِ یک استراتژی نظامی جدید بودند. این عملیات که تا حد زیادی بر توانمندسازی مردم محلی متمرکز بود، با افزایش نیروها برای خنثی کردن طالبان آغاز گردید؛ اما مهمتر از آن به دنبالِ احیا و ظرفیت سازیِ هم زمانِ دولت محلی در میان مردم نیازمندِ افغانستان نیز بود. کتابِ گرگ های هلمند مانند دیگر خاطرات جنگی نیست. این کتاب ما را کمتر درگیرِ اقدامات و عمل کرده –گرچه این مورد نیز وجود دارد- و بیشتر به موقعیت های آرام از مناطق جنگی امروز می برد.

بدین ترتیب می توان گفت خوانندگان از ورود مخفیانه تفنگداران دریایی ما در یک شب، تسلیحات پیشرفته، و همچنین در مورد گشت های کمین کرده و کشتارهایی از بمب های دست ساز خواهید خواند. اما در کنار آن همچنین در مورد مقاومت، فروتنی، تواضع، خشوع، تنهایی، بی طاقتی و خستگی، دیپلماسی و انسانیتِ تفنگدارانِ دریایی ما خواهید خواند که این ها همگی بیش از هر چیز شکوه و عظمتِ حتی کوچکترین پیروزی ها را نشانداده و حاکی از آن است که حتی این پیروزی های کوچک نیز با ارزش است. با در نظر گرفتنِ سال های پس از بازگشت نویسنده از ماموریت خود، می توان گفت کتاب گرگ های هلمند بیش از همه یک دهه خودآزمایی و خوشتن شناسیِ قلب، وجدان و حافظه یک مبارز است.

خواه نا خواه، تاملاتِ عمیق و صداقت ذاتی بیگیو، پاسخی برای هر سوال در مورد زندگی و مرگ در جنگ، و یا حتی سوالاتی خواهد بود که حتی هرگز به پرسش آن فکر هم نکرده اید. سوالاتی چون: چه چیزی یک جنگاور را به انجام وظیفه فرا می خواند؟ چه عاملی یک جنگجو را مقاوم، رنجیده و یا حتی شکننده می سازد؟ حتی این کتاب پاسخی است برای برخی از سوالاتِ مطرح شده از جانب قشرِ بی ملاحظۀ جامعه، سوالاتی چون این موارد که آیا تا به حال کسی را کشته ای؟ آیا مجبور به رفتن بودی؟ چرا برای کشور دیگری می جنگیدی؟ به هر روی، پاسخ به این سوالات در این نوشتارِ تامل برانگیز ما را در حیطه ی مسائل جنگ، خانواده، عشق، خسارن و مرگ به فکر می اندازد.

اما در ادامه به بیان برخی از دیدگاه های مطرح دررابطه با کتاب گرگ های هلمند می پردازیم که در سایت آمازون و در معرفیِ کتاب حاضر از سوی شخصیت های مختلف سیاسی نظامی اشاره شده است:

– دن لموت، روزنامه نگار برنده جایزه واشنگتن پست و وقایع نگار عملیات نظامی ایالات متحده در افغانستان، دررابطه با کتاب گرگ های هلمند چنین می گوید: گرگ های هلمند خوانندگانش را به جهان دیگری می برد که [گرچه] ده ها هزار عضو سرویس آمریکایی داغِ آن را در خاطراتشان دارند، اما تعداد ناچیزی از همتایان غیرنظامی آنها آن را تجربه خواهند کرد. این جهانی است که گرچه می تواند خشن و مهلک باشد، اما در کنارِ آن پر از ماجراجویی، وفاداری و روحیه مثبت نیز هست. فرانک بیگیو با به اشتراک گذاشتن تفسیر و روایت خود از این واقعیت با تمامیِ شکوه و عظمت آن، به همه ی ما خدمت کرد.

– اسکات هوزینگ، نویسندۀ کتاب پر فروشِ «پژواک در رمادی: روایتِ دست اول تفنگداران دریایی در کشنده ترین شهر عراق»؛ نیز در رابطه با کتاب گرگ های هلمند چنین می نویسد: این کتاب درسی مانوس و آشکار از تاریخ می دهد که فراتر از جنگ است – روایتی که به همگان آنچه را که باید درباره شجاع ترین مردان و زنانی که از طریقه ی زندگی ما دفاع کرده و حاضر شدند جان خود را فدا کنند، می آموزد. روایتی شخصی و پربار از جنبه ی انسانیِ جنگ افغانستان، که از دریچه نویسنده ای که در این کشور زندگی کرده، فاش شده و نشان می دهد که چگونه قدرت ارتباط انسانی، مبارزان و جنگاورانِ ملت ما را در میدان جنگ حفظ می کند.

– همچنین ژنرال لارنس دی نیکلسون، فرمانده سابق تیپ دوم اعزامی تفنگداران دریایی در افغانستان در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ براین باور است که: تعداد کمی از سایر کتاب هایی که نبرد افغانستان را پوشش می دهند قادرند به راحتی از مبارزه تاکتیکی سیاه به [نبردی] استراتژیک با تأثیری یکسان پل بزنند. روایتی ماهرانه و آموزنده از روزهای خوب و بد، پیروزی ها و تراژدی ها، شوخ طبعی، دلسوزی و مقاومت افرادی که در این طولانی ترین جنگ لباسِ ]دفاع از[ ملت ما را پوشیده اند. از همان صفحات آغازین این اثر استثنایی برای سفر به استان هلمند آماده شوید.

– اُوون وست، تفنگدار دریایی سابق ایالات متحده و معاون وزیر دفاع در عملیات ویژه و منازعات کم شدت نیز معتقد است: کتاب گرگ های هلمند دست یافتنی ترین خاطرات از جنگ های عراق و افغانستان است که چنان تمیز و ناب نگاشته شده که مخاطبان خود را میخکوب خواهد کرد. این کتاب هم یک اثر ژورنالیستی، با کیفیت نوشتاریِ فوق العاده و دیدگاهی تاریخی، و هم روایت شخصی یک غیرنظامی است که نمی توانست در عشق خود به تفنگداران دریایی یا دعوت به مبارزه شک و تزلزلی به دل راه دهد.

– همچنین کال وستون، مشاور سابق وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز براین باور است: فرانک “گاس” بیگیو روایتی متفاوت و مورد نیاز از جنگ را نگاشته است: روایتی لایه لایه و نشان دهندۀ پیچیدگی ها و معضلاتی که تفنگداران آمریکایی در زمان مهمی از موج افزایش نیرو و حضورِ طالبانی مصمم و قوی در خط مقدم جنوب افغانستان تجربه کردند. شرحِ دست اول، بی پیرایه، خالص و صمیمانۀ بیگیو، لایقِ خوانشی گسترده، نه تنها در محافل نظامی بلکه برای عامۀ مردمی است که خواهان درکِ طولانی ترین جنگ آمریکا می باشند، جنگی که هنوز پایان نیافته است. این کتابی است که برای شما باقی خواهد ماند.

– در ادامه می توان به دیدگاه ویل مکین، خلبان سابق نیروی دریایی ایالات متحده و کنترل کننده عملیات هوایی تاکتیکی نیز اشاره کرد، به گفتۀ او: در کتاب گرگ های هلمند گاس بیگیو هلمند را همانطور که بود، و بلکه مهمتر از آن، همانطور که هم ما و هم شرکای افغان خود می خواستیم باز آفرینی کرد. مابین این دو چشم انداز تمامِ “رمز و راز، وحشت، ماجراجویی، شجاعت، کشف، قداست، ترحم، ناامیدی اشتیاق و عشقی” که تیم اوبراین برای جنک توصیف می کند، نهفته است. بیش از هر چیز، روایت بیگیو گواهی بر این واقعیت است که ما می توانیم با همکاری با یکدیگر آرمان های خود را عملی سازیم.

– و در نهایت، ژنرال استنلی آلن مک کریستال، فرمانده سابق فرماندهی مشترک عملیات ویژه؛ فرماندۀ نیروهای بین المللی کمک به امنیت؛ و نیروهای ایالات متحده در افغانستان نیز در رابطه با کتاب گرگ های هلمند می نویسد: آنچه می خوانید تلاش گاس برای از پا نیوفتادن و ادامه دادن پیش از، در حینِ و پس از تابستان ۲۰۰۹ است. این کتاب را با دقت بخوانید؛ گاس چیزهای زیادی برای یادگیری به ما می دهد. در حین خواندن کتاب ریز کاری ها و شالودۀ مطلب را حس کنید، چشم اندازی که او ترسیم می کند را تجسم و ترسیم کنید. چراکه هر میدان جنگ و حواشیِ آن در نوع خود دنیایی وحشتناک زیباست. شما در خواندن این کتاب به اندازه او در بیان داستان خود گاس حضور خواهید داشت و در سفر به هلمند و خانه [وطن] در کنار او نفس خواهید کشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا